Parallella workshops 29 oktober

BRUKA - Workshops 29 oktober

Nedan hittar du kortfattade beskrivningar av workshopsen som du har möjlighet att ta del av på IBIS-kunskapsdagar. För att delta krävs föranmälan, som görs via formuläret här. Då vi har begränsat med platser till varje workshop är det först till kvarn som gäller. När du har anmält dig kommer vi att återkoppla på mail om du har fått plats eller inte. Tänk på att du bara kan anmäla dig till en workshop per dag.

PIGMENTTILLVERKNING FULL, Sigrid Holmwood, konstnär och doktorand vid Goldsmiths, University of London.
Sigrid demonstrerar hur pigment kan tillverkas från växtdelar. Odling och pigmenttillverkning är en del av den måleripraktik som Sigrid utvecklar i sitt doktorandprojekt.


AGENDA 2030
, Mathias Demetriades, Den Globala Skolan/Universitets - och Högskolerådet.

Presentation av pedagogiska material med utgångspunkt från Agenda 2030, samt samtal om hur de globala målen för hållbar utveckling kan skapa ett lärande som ger elever ökad handlingskompetens i en allt mer komplex och globaliserad värld.


PAPPERSTILLVERKNING FULL
, Vilma Leminen, lärare
Du får tillverka eget papper under ledning av Vilma, vars examensarbete utforskade papprets materiella ursprung, egenskaper, tillverkning och återvinning. Hur kan vi förstå och interagera med papprets materialitet och föränderlighet i bildundervisningen?


LAGNINGSTEKNIK SASHIKO FULL
, Takao Momiyama, textilkonstnär
Momi instruerar i broderitekniken Sashiko, som bland annat använts för att förstärka delar av ett plagg eller laga hål. Ta med något du vill laga och något som du vill lappa med.


UTSTÄLLNING MATERIELL KULTUR
, Lärarstudenter
Studenter som läser kursen Materiell kultur presenterar sina arbeten från tre workshops som de genomfört; Antropocen, Upcycling och Annonsbyrån. Ett gemensamt samtal genomförs kring hur dessa workshops skulle kunna genomföras i skolan och hur vi kan arbeta med hållbarhets- och konsumtionsfrågor utifrån olika verksamheters förutsättningar. Konkreta exempel på möjligheter och motstånd i hanterandet av dessa viktiga frågor aktualiseras.


ÅTERBRUK OCH HÅLLBARHET I KONSTEN
, Lärarstudenter
En studentgrupp som läser kursen Visuell kommunikation leder en workshop utifrån deras arbete med ett återbruksprojekt. De utgår från olika konstnärers arbete med återbruk och hållbarhet i konsten för att växla ut det i bildundervisning.


KALAS –SPELET SOM HJÄLPER DIG ATT BLI KLIMATSMART
, Viktoria Kindstrand, adjunkt, Inst. För bild- och slöjdpedagogik, Konstfack
Vi spelar familjespelet Kalas, skapat av Lars Arrhenius och Eric Ericson, som går ut på att förbereda ett lyckat kalas. Det blir en spännande resa jorden runt till bland annat låglöneländer, områden där konfliktmineraler bryts och till Amazonas regnskogar som förädlas till betes- och odlingsmark. Riskerar att spä på "klimatångesten", men förhoppningsvis också generera konstruktiva idéer kring hur dessa komplexa konsumtions- och produktionssamband kan synliggöras och potentialen i spelbaserat lärande.


SAMTAL OCH ERFARENHETSUTBYTE

Här ges det tillfälle att lyfta och diskutera frågor som aktualiserats i relation till tidigare presentationer. Vilka utmaningar har du mött i undervisning i hållbar utveckling? Dela goda exempel! Vilka idéer väcks? Hur kan vi gå vidare? En lärare från IBIS samordnar samtalet.


FILMVISNING

Anime-succén Nausicaä från vindarnas dal av Hayao Miyazaki visas.
För tusen år sedan förintades civilisationen av "de sju dagarna av eld". Sedan dess lever människor i små, rivaliserande grupper skilda åt av en giftig svampdjungel fylld av jätteinsekter. Prinsesssan Nausicaä kommer från den fridfulla Vindarnas dal och försöker ta reda på den sanna naturen och hitta ursprunget till den ogästvänliga värld hon lever i. Hon kan kommunicera med insekterna och vill helst av allt skapa fred. Men när ett av de vapen som en gång ödelade jorden hittas så utbryter ett krig bland människorna som snabbt eskalerar utom all kontroll.

 

Anmälan till workshop

Öppet för sen anmälan, anmäl dig senast 25 oktober!