Kandidatprogrammet i Industridesign

180 hp, helfart, dagtid

Är du nyfiken på form, människor, naturen och samarbeten i nya sammanhang? Vill du utforska idéer på ett hållbart sätt och utveckla kreativa och praktiska designförslag som påverkar vår samtid och framtid? Då är Kandidatprogrammet i Industridesign något för dig.

Falk Schröter, Kandidatprogrammet i Industridesign, examen 2024.

Så här söker du

1. Anmälan till antagning.se: Anmälan till utbildningen sker på antagning.se under perioden 20 januari 2025 - 3 mars 2025.

2. Behörighetskrav till antagning.se: Meriter för att styrka behörighetskravet skall vara antagning.se tillhanda senast 10 mars 2025.

3. Ladda upp arbetsprover till konstfack.se: Filer för att delta i urvalet laddar du upp elektroniskt via Konstfacks hemsida under perioden 20 januari 2025 - 3 mars 2025. Dessa filer kommer att användas i urvalet mellan behöriga sökande.


Viktiga datum

20 januari 2025: Anmälan (antagning.se) och uppladdning av arbetsprover (konstfack.se) öppnar kl. 13.00. 

3 mars 2025: Sista anmälningsdag (antagning.se) och sista datum att ladda upp arbetsprover (konstfack.se).

10 mars 2025: Sista datum för komplettering av meriter/betyg som styrker behörighet (antagning.se tillhanda).

Mars/april 2025: Bedömning av arbetsprover + eventuella intervjuer.

15 maj 2025: Antagningsbesked publiceras på antagning.se.

1 september 2025: Terminsstart.

I utvecklingen mot en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar framtid finns det mycket som industridesigners kan göra. Flera aspekter av design för hållbar utveckling är integrerade i utbildningen; cirkulär design, FN:s globala mål, hållbara material och hållbar produktion.

Under första året får du får du en introduktion till designprocessen och lär dig gestaltningsmetoder för att utforma produktförslag inom en rad olika områden och i samarbete med andra aktörer. Andra året vidgas samverkan med studenter från andra utbildningar, företag och organisationer. Tredje året ges du möjlighet att definiera, utforska och fördjupa dig i mer självständigt genomförda projekt. Kandidatprogrammet avslutas med examensarbetet där du bedriver ett självständigt utforskande och sätter ramarna för arbetet i samråd med erfarna lärare och handledare.

Våra samarbeten kan handla om allt från att utforma sittmöbler tillsammans med elever på den anpassade gymnasieskolan Kung Saga till att med SJ utveckla ”Miljöer på spåret” och med Marshall ta fram förslag till högtalare och hörlurar med högre återvinningsgrad.

I våra verkstäder använder vi många typer av verktyg och tekniker för skapandet av prototyper. Vi utforskar idéer, experimenterar och bygger i trä, metall, lera, plast, tyg, virtuella datormodeller, 3D-printar med mera. Egna hållbara materialförslag uppmuntras!

Vi månar om att skapa en inkluderande och öppen utbildningsmiljö där studenter och lärare utvecklas tillsammans. Olika perspektiv, bakgrund och erfarenhet berikar utbildningen. Våra lärare har bred kompetens och praktik inom produktutveckling, hållbarhetsfrågor och forskning som kompletteras av ytterligare perspektiv från inbjudna gästlärare.

Under utbildningen finns möjlighet till en utbytestermin på en av de många designskolor i världen som ingår i Konstfacks stora nätverk. Du kan även ansöka om att delta i MEDes, Master of European Design, ett samarbete mellan sju av Europas ledande designhögskolor.

Välkommen till oss på Industridesign!
https://www.instagram.com/konstfack_industrialdesign

Poäng och studieform
180 högskolepoäng (3 år), helfart, dagtid, campusundervisning.

Undervisningen innehåller en kombination av föreläsningar, seminarier, workshops, utforskande moment i ateljéer, studior och verkstäder och självständigt arbete. Du arbetar enskilt eller i grupp. Som student på programmet får du tillgång till en personlig arbetsplats på skolan.

Undervisningsspråk
Undervisning, handledning och examination sker i huvudsak på svenska. Undervisning på engelska kan förekomma.

Examen
Konstnärlig kandidatexamen i Design, Industridesign. 

Efter studierna
Efter utbildningen har du de fördjupade praktiska och teoretiska kunskaper som behövs för att arbeta konstnärligt, kreativt, medvetet och relevant med industridesign i både samtid och framtid. Du kan till exempel jobba på designkontor, designavdelning, forsknings- och utvecklingsinstitut eller starta företag på egen hand eller tillsammans med andra. Du kan även fortsätta dina studier på masterprogrammet Design Ecologies på Konstfack.

Behörighet och urval
Grundläggande behörighet för högskolestudier.

Urval görs på konstnärlig grund och baseras på arbetsprover och intervju. Läs mer om behörighet och urval här.

Bedömning av arbetsprover
Förutom att anmäla dig via antagning.se ska du skicka in arbetsprover digitalt via Konstfacks hemsida. Om du söker till mer än en utbildning vid Konstfack måste du skicka in arbetsprover för samtliga utbildningar som du söker. Läs mer om hur du skickar in arbetsprover.

Den konstnärliga bedömningen görs av en särskild bedömningsgrupp som består av professorer, lärare, studenter och representanter från yrkeslivet.

I det första steget av ansökningsprocessen sker en bedömning av den sökandes arbetsprover utifrån dennes förmåga att skapa verk av hög konstnärlig kvalitet. I denna förmåga ingår ett undersökande och reflekterande förhållningssätt, gestaltningsförmåga, konstnärliga metoder samt tekniska och hantverksmässiga färdigheter.

Utifrån en bedömning av arbetsproverna kallas ett urval av de sökande till intervju. I detta andra steg får sökande en möjlighet att diskutera sina arbetsprover med delar av bedömningsgruppen. Vi vill gärna höra hur den sökande beskriver sin process, sina drivkrafter liksom varför den söker utbildningen. Läs mer om urval och konstnärlig bedömning här.


Arbetsprov inför antagning till hösten 2025

Vi vill förstå ditt intresse för design och vilka färdigheter du har. Förklara därför tydligt hur dina arbetsprov har kommit till. Du kan även visa grupparbeten om du tydligt anger vad som är ditt bidrag. Berätta om arbetet bygger på en övningsuppgift i en skola eller om det är något du gjort på egen hand, och om du har använt AI. Skriv en kort sammanfattning av den givna uppgiften. Har du redan yrkeserfarenhet, förtydliga gärna din roll i designprocessen. Om du har använt bilder som genererats genom AI, eller använt någon annan typ av AI-teknik, ange hur du har använt det och för vilka delar av arbetet du gjort det.

Arbetsproverna ska innehålla:
1. Teckningar och/eller målningar i valfri teknik (A3-format), fem (5) sidor.

2. Bilder av tre fysiska tredimensionella arbeten, varav ett med anknytning till industridesign (A3-format), tre (3) sidor.

3. Projekt med anknytning till industridesign. Det kan vara designidéer, skisser, presentationsbilder eller arbeten gjorda i dator. Visa och beskriv också hur du tänkt och de skisser som ledde fram till din design (A3-format), två (2) - fyra (4) sidor.

4. Uppgift. Välj en av uppgifterna A eller B.
A.  Skapa ett kärl
Du ska skapa något som är ett kärl. Ett kärl som kan fyllas, hållas och tömmas eller användas till något specifikt. Beskriv vem det är skapat för och platsen där detta kärl befinner sig. Hur ser öppningen av kärlet ut? Finns det ett särskilt behov som det uppfyller, och hur väl uppfyller ditt kärl det behovet? För vilket syfte existerar det? Vilka material är kärlet tillverkat av? Tänk på hur kärlet kan designas för att stödja den omgivande miljön. Fundera på olika faktorer som kan påverka utformningen av kärlet – yttre förhållanden och funktioner som påverkar rutiner och ritualer i vardagen. Du väljer om ditt förslag ska vara fantasifullt, oväntat, praktiskt, eller alla dessa på en gång.

Det här är vad du ska göra:
• Välj en plats där kärlet kommer att vara placerat och visa hur det förväntas att brukaren av kärlet kommer att förhålla sig till det på ett sätt som involverar flera sinnen. Visa skisser/bilder av detta.
• Rita och beskriv kort i text hur kärlet ska vara formgivet för att understryka hur det ska användas, framhåll gärna dina tankar kring hållbarhet i relation till detta.
• Visa dina idéer genom fysiska modeller (i exempelvis kartong, tyg, plast, trä, metall eller andra material efter eget val) för att kunna testa kärlet. Du kan själv bestämma hur stora dina modeller ska vara, antingen i fullskala eller i större/mindre skala.
• Fotografera modell(erna) för att visa hur användaren interagerar med den/dem.
• Använd skisser, text och bilder för att visa hur designförslaget ser ut, hur det används och fungerar, vem som använder det, hur formen påverkar användarens upplevelse och i vilket sammanhang det används.
• Redovisa skisser, anteckningar och bilder (kan vara både teckningar och foton) på max tre (3) sidor (A3-format).

B. Ändra skepnad
De allra flesta av de industriellt framtagna objekt vi omger oss med eller stöter på i samhället är formgivna med en tydlig tanke på hur de skall upplevas och relateras till. Vem/vilka ska de tilltala? Hur hjälper formgivningen till att berätta hur objektet ska användas? I den här uppgiften ska du välja ett föremål som du byter karaktär på genom att låna uttryck från ett annat föremål. Vilka detaljer i kombination anser du skapar det ursprungliga objektets särart? Vad förändras i hur du relaterar till objektet när uttrycket är bytt? Kan du byta karaktär/uttryck på ditt objekt på ett sätt som du anser är mer passande? Varför? Motivera!

Det här är vad du ska göra:
• Beskriv med bilder och ord det objekt du valt att utgå ifrån, vilket uttryck det har, vilka detaljer som i kombination ger objektet dess karaktär och beskriv också dina tankar kring varför objektet/saken fått just detta formuttryck, vad kan ha inspirerat till formen?
• Visa i skiss och skriv ner tankar på hur du skulle vilja ändra skepnad på föremålet och varför låna karaktären från just detta föremål. Visa bild på det nya föremålet du lånar av och motivera dina val. Vill du med din nya design göra något vackrare, väcka tankar eller kanske till och med provocera?
• Visa och berätta vilka material den nya designen ska vara tillverkad i och varför.
• Visa dina idéer i fysiska modeller (i exempelvis kartong, tyg, plast, trä, metall eller andra material efter eget val) för att utvärdera objektets proportioner och tredimensionella form.
• Fotografera modell(erna) för att visa hur användaren interagerar med den/dem.
Använd skisser, text och bilder för att visa hur designförslaget ser ut, hur det används och fungerar, vem som använder det, hur formen påverkar användarens upplevelse och i vilket sammanhang det används.
• Redovisa skisser, anteckningar och bilder (kan vara både teckningar och foton) på max tre (3) sidor (A3-format).

5. Beskriv kortfattat tidigare erfarenheter och varför du vill arbeta med industridesign på max en (1) sida i A4-format i en PDF-fil.

Viktig information om dina arbetsprover


Sammanfattning – Filer att skicka in:
Två (2) PDF-filer på max sexton (16) sidor totalt.

Fil 1. Uppgifter 1, 2, 3, 4 A eller 4 B. Max femton (15) sid.
Filen döps enligt principen:
EFTERNAMN_FÖRNAMN_ARBETSPROVER

Fil 2. Uppgift 5. Max en (1) sid.
Filen döps enligt principen:
EFTERNAMN_FÖRNAMN_BAKGRUND

Tekniska specifikationer
För att vi ska kunna bedöma dina arbetsprover korrekt är det viktigt att du följer dessa tekniska specifikationer.

PDF
PDF-filerna ska ej lösenordskyddas eller tvinga visningen till fullskärmsläge.

Enskilda filer ska inte överstiga 300MB. Totalt ska inte arbetsproverna överstiga 500MB.

Läs mer om hur du skickar in arbetsprover.