Kandidatprogrammet i Grafisk formgivning och illustration

180 hp, helfart, dagtid

Vill du ha ett kreativt yrke som kan påverka vår visuella samtid och framtid? Kandidatprogrammet i Grafisk formgivning och illustration på Konstfack förbereder dig för ett yrkesliv som till exempel grafisk formgivare eller illustratör. Efter examen börjar några frilansa medan andra anställs på till exempel designbyråer. Utbildningen förbereder dig för uppdrag och yrken som kan spänna över så vitt skilda områden som samhällsinformation, reklam, bilderböcker, tidningsformgivning, serieromaner, bokformgivning, webbdesign, VR-spel, modeteckning, app-formgivning, informationsgrafik med mera.

Julia Chew, Kandidatprogrammet Grafisk formgivning och illustration.

Så här söker du

1. Anmälan till antagning.se: Anmälan till utbildningen sker på antagning.se under perioden 20 januari 2025 - 3 mars 2025.

2. Behörighetskrav till antagning.se: Meriter för att styrka behörighetskravet skall vara antagning.se tillhanda senast 10 mars 2025.

3. Ladda upp arbetsprover till konstfack.se: Filer för att delta i urvalet laddar du upp elektroniskt via Konstfacks hemsida under perioden 20 januari 2025 - 3 mars 2025. Dessa filer kommer att användas i urvalet mellan behöriga sökande.


Viktiga datum

20 januari 2025: Anmälan (antagning.se) och uppladdning av arbetsprover (konstfack.se) öppnar kl. 13.00. 

3 mars 2025: Sista anmälningsdag (antagning.se) och sista datum att ladda upp arbetsprover (konstfack.se).

10 mars 2025: Sista datum för komplettering av meriter/betyg som styrker behörighet (antagning.se tillhanda).

Mars/april 2025: Bedömning av arbetsprover + eventuella intervjuer.

15 maj 2025: Antagningsbesked publiceras på antagning.se.

1 september 2025: Terminsstart.

Verktyg och sammanhang för grafisk formgivning och illustration är under ständig förändring och ett jobb inom visuell kommunikation kan se ut på många olika sätt. Utbildningen på Konstfack förbereder dig därför på att arbeta professionellt och konstnärligt med många olika sorters verktyg och metoder. Undervisningen rör sig mellan grafisk formgivning, illustration och rörlig/interaktiv bild, i digitala och analoga publiceringsformat. I kurser och projekt kombinerar du konstnärliga metoder med experimentellt undersökande och kritisk reflektion. Lika viktigt som det visuella uttrycket är berättandet och idéerna samt hur ditt arbete relaterar till samhället. I handledning och vid redovisningar övar du din förmåga att reflektera över och diskutera ditt eget och andras arbeten i relation till konstnärliga, etiska och samhälleliga aspekter.

Under utbildningen övar du på att självständigt och i samarbete med andra driva och genomföra olika typer av projekt. Du arbetar i verkstäder för screentryck, högtryck, blysättning, risograf-tryck, laserskärning, 3D-print, trä, analogt foto och animation. Kombinationen mellan digitala, framåtblickande tekniker och traditionella hantverk ger dig unika möjligheter att utvecklas och experimentera inom grafisk formgivning och illustration.

Genom samarbeten med externa parter såsom exempelvis bokförlag, museer, föreningar och företag får du erfarenhet av att arbeta i professionella sammanhang. Utbildningen kopplas också till yrkeslivet med hjälp av gästföreläsare, studiebesök, yrkesverksamma lärare och kurser som förbereder dig för ett professionellt yrkesliv. I årskurs 2 och 3 finns möjlighet till utbytesstudier på någon av Konstfacks partnerskolor. Utbildningens mål är att utrusta dig med verktyg och kunskap för att kunna vara med och driva utvecklingen inom grafisk form och illustration framåt. Programmet förbereder dig också för vidare studier på nationell och internationell nivå.


Poäng och studieform
180 högskolepoäng (3 år), helfart, dagtid, campusundervisning.

Undervisningen innehåller en kombination av föreläsningar, handledning, seminarier, workshops, utforskande moment i ateljéer, studior och verkstäder samt självständigt arbete och redovisningar. Du arbetar enskilt eller i grupp. Som student på programmet får du tillgång till en personlig arbetsplats på Konstfack.

Undervisningsspråk
Undervisning, handledning och examination sker i huvudsak på svenska. Undervisning på engelska kan förekomma.

Examen
Konstnärlig kandidatexamen i Visuell kommunikation, Grafisk Formgivning och Illustration.

Efter studierna
Studenter som examinerats från programmet arbetar till exempel som illustratörer, grafiska formgivare, animatörer, art directors, serietecknare och bokformgivare.  Några väljer att starta eget företag, andra får anställning eller studerar vidare på ett masterprogram.

Behörighet och urval
Grundläggande behörighet för högskolestudier.

Urval görs på konstnärlig grund och baseras på arbetsprover, skriftlig motivering och intervju. Läs mer om behörighet och urval här.

Bedömning av arbetsprover
Förutom att anmäla dig via antagning.se ska du skicka in arbetsprover digitalt via Konstfacks hemsida. Om du söker till mer än en utbildning vid Konstfack måste du skicka in arbetsprover för samtliga utbildningar som du söker. Läs mer om hur du skickar in arbetsprover. 

Den konstnärliga bedömningen görs av en särskild bedömningsgrupp som består av professorer, lärare, studenter och representanter från yrkeslivet.

I det första steget av ansökningsprocessen sker en bedömning av den sökandes arbetsprover utifrån dennes förmåga att skapa verk av hög konstnärlig kvalitet. I denna förmåga ingår ett undersökande och reflekterande förhållningssätt, gestaltningsförmåga, konstnärliga metoder samt tekniska och hantverksmässiga färdigheter.

Utifrån en bedömning av arbetsproverna kallas ett urval av de sökande till intervju. I detta andra steg får sökande en möjlighet att diskutera sina arbetsprover med delar av bedömningsgruppen. Vi vill gärna höra hur den sökande beskriver sin process, sina drivkrafter liksom varför den söker utbildningen. Läs mer om urval och konstnärlig bedömning här.


Arbetsprover inför antagning till hösten 2025

Arbetsproverna för 2025 består av tre (3) olika uppgifter, samt utrymme för att visa egna valfria arbeten. Använd uppgifterna som startpunkter för eget utforskande. Vi vill se vad du är intresserad av och hur du kopplar uppgifterna till dina intressen. Grafisk formgivning och illustration relaterar alltid till ett givet format – till exempel typsnitt, tecknad serie, TV-spel, affisch, tatuering, animation, förpackning, illustration, hemsida, informationsgrafik, mönster, memes, bok, tidning, t-shirttryck, väggmålning eller fanzine. I antagningsuppgifterna är det upp till dig att välja format. Du kan arbeta digitalt och/eller analogt.

Vi är lika intresserade av din arbetsprocess som av slutresultatet, så förutom lösningarna på uppgifterna vill vi att du visar oss din process. Med det menar vi att du kortfattat beskriver hur du arbetade dig fram till slutresultatet. Du kan till exempel skriva en kort text, lägga in foton på skisser, anteckningar och/eller inspirationsmaterial. Du kan fota och/eller skanna bilder från din process. Du kan använda frågorna "Hur har du arbetat? Vad vill du kommunicera? Vad var svårt?" som utgångspunkt för att visa oss din process. Om du har arbetat med AI (Artificiell Intelligens) som verktyg ska det framgå, samt på vilket sätt.

OBS! Dina arbetsprover ska skickas till oss som en (1) digital PDF som innehåller samtliga arbetsprover.

1. Innehållsförteckning.
Förutom dina lösningar på nedanstående uppgifter ska din PDF innehålla en (1) sida innehållsförteckning. Placera denna som sida nr 1 i din PDF. Innehållsförteckningen använder vi i urvalsarbetet för att snabbt få en överblick över din ansökan. Lista uppgifternas namn tillsammans med en representativ bild från din lösning. Placera ditt namn och dina kontaktuppgifter på sidan.

2. Om du var ett alfabet, hur skulle det se ut? Skriv ditt namn med det.  
Utforska din personliga identitet med hjälp av typografi och bokstavsformer. Skapa ett alfabet som återspeglar vem du är – oavsett om det är genom personlighetsdrag, intressen, kulturell bakgrund eller estetiska preferenser – och använd alfabetet för att skriva ditt namn. Slutprodukten ska inte bara kommunicera visuellt, utan också konceptuellt knyta an till den du är.

Presentera ditt arbete på max två (2) sidor i A3-format: En sida där du visar oss din arbetsprocess. Hur har du arbetat? Vad vill du kommunicera? Vad var svårt? En sida med det slutgiltiga resultatet. Sammanlagt max två (2) sidor för denna uppgift.

3. Den sista boken på jorden.
Använd ovanstående rubrik som utgångspunkt för en bildberättelse om minst 4 bilder. Den enda text som får användas är just "Den sista boken på jorden".

Presentera ditt arbete på max två (2) sidor i A3-format: En sida där du visar oss din arbetsprocess. Hur har du arbetat? Vad vill du kommunicera? Vad var svårt? En sida med det slutgiltiga resultatet. Sammanlagt max två (2) sidor för denna uppgift.

4. Visualisera något osynligt!
Hur gör du något synligt, som inte går att se? Välj någonting som är osynligt för ögat – det kan vara ett abstrakt begrepp, en känsla, en rörelse eller vinden som blåser i ditt hår. Det kan vara ytterligare en miljon saker. Välj din metod för att visualisera det osynliga fenomen du valt – blir det en abstrakt teckning, en karta, en samling komplicerade instruktioner eller något annat?

Se till att du skriver och förklarar dina tankar, och att du bifogar dina arbetsskisser. Vi vill att du redogör för hela din process i färdigställandet av detta arbetsprov.

Presentera ditt arbete på max två (2) sidor i A3-format: En sida där du visar oss din arbetsprocess. Hur har du arbetat? Vad vill du kommunicera? Vad var svårt? En sida med det slutgiltiga resultatet. Sammanlagt max två (2) sidor för denna uppgift.

5. Egna arbeten.
Visa ett urval av egna arbeten från de senaste tre åren. Visa minst tre (3) och max sex (6) olika egna arbeten. Arbetena kan vara i valfritt medium. Det kan vara färdiga arbeten eller skisser, resultatet av uppgifter, egna projekt eller samarbeten. Vi ser gärna att du inkluderar skisser för att visa på din arbetsprocess, t.ex. genom sidor ur en skissbok.

Presentera på max två (2) sidor i A3-format.

6. Motivering.
Berätta om dig själv och varför du vill arbeta med grafisk formgivning och/eller illustration. Vad har du gjort tidigare i livet? Vad driver dig? Hur vill du arbeta i framtiden? Max 800 ord.

Presentera på max en (1) sida i A3-format.

Tredimensionella arbeten: Dokumentera med hjälp av foto eller film. Se nedan för specifikationer för film. Interaktiva arbeten/webbsida/app presenteras med hjälp av skärmavbilder (stillbilder) eller skärminspelning (film).

Viktig information om dina arbetsprover

Sammanfattning – Filer att skicka in:

En (1) PDF-fil på max tio (10) sidor i A3-format.

1. Innehållsförteckning (1 sid)
2. Om du var ett alfabet, hur skulle det se ut? (max 2 sid)
3. Den sista boken på jorden (max 2 sid)
4. Visualisera något osynligt! (max 2 sid)
5. Egna arbeten (max 2 sid)
6. Motivering (1 sid)

PDF-filen döps enligt principen: efternamn_förnamn.
Eventuellt rörligt material bifogas separat och döps enligt principen: efternamn_förnamn_uppgiftsnummer.

Tekniska specifikationer

 För att vi ska kunna bedöma dina arbetsprover korrekt är det viktigt att du följer dessa tekniska specifikationer.

PDF
PDF-filerna ska ej lösenordskyddas eller tvinga visningen till fullskärmsläge.

Rörligt material
Förutom PDF-filen kan du även skicka in rörligt material med en sammanlagd längd på högst 15 minuter.
Godkända filformat för rörligt material: MOV, MP4 eller AVI.
Filmerna ska komprimeras med H-264-komprimering.
Om inget annat anges i instruktionerna för arbetsproverna ska enskilda filer inte överstiga 300MB. Totalt ska inte arbetsproverna överstiga 500 MB.

Läs mer om hur du skickar in arbetsprover.