Studenterna Josephine (åk 2) och Sara (åk 4) berättar om hur det är att studera på Ämneslärarprogrammet, 2023.
Viktiga datum
17 mars 2025: Anmälan (antagning.se) och uppladdning av arbetsprover (konstfack.se) öppnar.
15 april 2025: Sista anmälningsdag (antagning.se). Sista datum att skicka in arbetsprover (konstfack.se).
Maj 2025: Bedömning av arbetsprover.
19 juni 2025: Sista kompletteringsdatum för sökande med pågående gymnasieutbildning.
10 juli 2025: Antagningsbesked 1 (antagning.se).
18 juli 2025: Sista svarsdatum (antagning.se).
24 juli 2025: Antagningsbesked 2 (antagning.se).
1 september 2025: Terminsstart.
I inriktningen läser du bild (90 hp) och slöjd (90 hp). I bildkurserna undersöker du olika konstnärliga arbetssätt, material och teorier. Även i slöjdkurserna arbetar du med såväl praktik som teori och får lära dig att hantera slöjdens mjuka och hårda material. Förutom ämnesstudier läser du kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (60 hp) med fokus på att utveckla din förmåga att skapa förutsättningar för andras lärande, leda lärprocesser och att undervisa. I utbildningen ingår även praktik (30 hp). Under praktiken får du stöd och handledning av en erfaren lärare.
Du som läser till ämneslärare med inriktning mot årskurs 7–9 får en ämneslärarexamen och behörighet att undervisa i Bild och Slöjd i hela grundskolan samt i bild på gymnasieskolan.
Poäng och studieform
270 högskolepoäng (4,5 år), helfart, dagtid, campusundervisning.
Mer information om ämneslärarprogrammets innehåll finns i kursplanerna.
Undervisningsspråk
All undervisning, handledning och examination sker på svenska.
Examen och lärarlegitimation
Utbildningen leder till en ämneslärarexamen. Efter utfärdad examen går det att ansöka om lärarlegitimation genom Skolverket. Mer information om detta hittar du här: Lärarlegitimation
Efter studierna
Du som läser till ämneslärare med inriktning mot årskurs 7–9 får behörighet att undervisa i Bild och Slöjd i hela grundskolan samt i bild på gymnasieskolan.
Behörighet
Grundläggande behörighet för högskolestudier samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6. Dessutom krävs godkänt resultat på arbetsproven. Läs mer om grundläggande behörighet.
Urval och bedömning av arbetsprover
Konstfack använder tre urvalsgrupper till lärarutbildningen. Platserna fördelas lika mellan de studenter som antas 1) på betyg och godkända arbetsprover, 2) på högskoleprov och godkända arbetsprover, samt 3) de studenter som fått Väl Godkänt på arbetsproverna. Läs här om hur bedömning av arbetsprover och urvalet går till.
Arbetsprover inför antagning till hösten 2025
Uppgift 1: Skissa och teckna ett stilleben eller en interiör
I den här uppgiften vill vi se att du har de grundläggande skiss- och teckningskunskaper som krävs för arbete inom såväl bild- som slöjdämnena.
1a) Gör tre (3) snabba skisser av ett stilleben bestående av ett antal objekt/föremål, eller skissa av en interiör/ett rum. De tre skisserna ska göras i tre olika tekniker som exempelvis blyerts, kol eller tusch. Du får gärna variera din uppställning eller ditt rumsperspektiv i de olika skisserna, ändra ljussättning etc.
1b) Välj en (1) av dessa tre skisser och bearbeta alltså samma motiv ytterligare till en mer genomarbetad teckning. Här kan du om du vill kombinera blyerts, kol, tusch etc. Under arbetets gång ska du dokumentera processen med två fotografier.
Vi vill att du tecknar av det du ser framför dig och omkring dig, alltså inte att du tecknar av ett fotografi eller en bild från webben.
Till denna uppgift ska du skicka in:
• tre (3) skisser (avfotograferade eller inskannade)
• en (1) färdig teckning (avfotograferad eller inskannad)
• två (2) processbilder i form av fotografier
• märk det du skickar in med "Uppgift 1"
Bedömningskriterier för uppgiften
I denna uppgift bedömer vi området idé och gestaltning utifrån hur väl du lyckas presentera ett visuellt material som synliggör dina idéer och färdigheter. Det vill säga om ditt stilleben eller interiör visar variation och mångsidighet samt om uppgiften är konsekvent genomförd. Bedömningsområdet teknisk färdighet bedöms utifrån din förmåga att använda de material, tekniker, metoder eller medium som du väljer att arbeta med på ett hantverksmässigt genomtänkt sätt.
Uppgift 2: Måla analogt och digitalt
I den här uppgiften vill vi dels se att du har grundläggande kunskaper i analoga måleritekniker, det vill säga att du kan använda akvarell, olja eller akryl. Dels tittar vi på om du kan hantera enkla digitala verktyg i något bildhanteringsprogram. Dessa kunskaper behövs i ämnet bild för årskurs 7–9.
Du ska nu fortsätta att arbeta utifrån din valda teckning.
2a) Gör en målning med din teckning som förlaga. Ange teknik och material, t.ex. akvarell, olja eller akryl. Du ska även ange storlek på din färdiga målning. Under arbetets gång ska du även dokumentera processen med två fotografier.
2b) Gör en digital bearbetning/målning med din teckning som förlaga. Ange verktyg, som programvara.
Till denna uppgift ska du alltså skicka in:
• en (1) avfotograferad målning
• två (2) processbilder i form av fotografier
• en (1) digital bild
• en (1) text som anger målningens teknik och storlek, samt valt verktyg för den digitala målningen
• märk det du skickar in med "Uppgift 2"
Bedömningskriterier för uppgiften
I den här uppgiften bedömer vi i området idé och gestaltning utifrån hur du kan utveckla och bearbeta ett motiv från skiss till analog och digital målning. Bedömningsområdet teknisk färdighet bedöms utifrån din förmåga välja och använda material, tekniker, metoder eller medium på ett hantverksmässigt genomtänkt sätt och i relation till ditt syfte med omgestaltningen.
Uppgift 3: Eget utformat slöjdarbete
Presentera ett eget utformat slöjdarbete, som visar din förmåga att arbeta med några av skolslöjdens tekniker och verktyg för hårda och mjuka material, det vill säga trä, metall och/eller textil, gärna i kombination.
Ditt arbetsprov kan vara ett arbete du har gjort inom tidigare utbildning eller kurser. Informera i så fall om detta. Om du har processbilder till detta arbete tar vi gärna del av dem.
Slöjdföremålet dokumenteras genom
- fem till tio (5–10) fotografier som visar föremålet i dess helhet, till exempel fram- och baksida, över- och undersida, samt ut- och insida. Det behövs närbilder av detaljer i arbetet för att kunna bedöma hantverksmässig skicklighet.
Bifoga också en skriftlig dokumentation omfattande högst 200 ord som presenterar utvecklingen från idén till det inlämnade slöjdföremålet. Beskriv dina ställningstaganden angående val av material och redskap, hantverksteknik, färg och form samt olika moment vid framställning av slöjdföremålet. Om du kan, använd facktermer för material, redskap, teknik etc. Skriv måtten på föremålet.
Till denna uppgift ska du alltså skicka in:
• fem-tio (5–10) fotografier som visar ditt slöjdföremål
• en (1) skriftlig dokumentation med högst 200 ord
• märk det du skickar in med "Uppgift 3"
Bedömningskriterier för uppgiften
I denna uppgift bedömer vi i området idé och gestaltning utifrån hur du kan utveckla idéer till en slöjdprodukt samt förmåga att välja material och teknik i relation till det resultat som du eftersträvar.
Bedömningsområdet teknisk färdighet bedöms utifrån din förmåga att använda slöjdverktyg och -redskap för att bearbeta materialet i relation till ditt syfte med föremålet.
Viktig information om dina arbetsprover
Sammanfattning – Filer att skicka in:
Dina arbetsprover (uppgift 1, 2 och 3) ska laddas upp till oss som en (1) sammanhängande digital PDF där du har samlat alla uppgifter i sin helhet, inklusive texter.
Namnge PDF-filen till ditt eget namn enligt principen: efternamn_förnamn.pdf
Tekniska specifikationer
För att vi ska kunna bedöma dina arbetsprover korrekt är det viktigt att du följer dessa tekniska specifikationer.
PDF
PDF-filerna ska ej lösenordskyddas eller tvinga visningen till fullskärmsläge.