Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 (Bild och slöjd)

270 högskolepoäng, helfart, dagtid

Tycker du om att skapa med bild och form? Ser du slöjdande som ett sätt att lära, utveckla och kommunicera? På Ämneslärarprogrammet kan du kombinera dina intressen med att utforska didaktik, teori och ämneskunskaper inom bild och slöjd. 

Studenterna Josephine (åk 2) och Sara (åk 4) berättar om hur det är att studera på Ämneslärarprogrammet, 2023.

Så här ansöker du

1. Gör en anmälan på antagning.se. Lägg den utbildning du helst vill gå som prio 1.

2. Se till att betyg som styrker behörighet till utbildningen finns tillgängliga på antagning.se innan sista datum för komplettering.

3. Ladda upp arbetsprover på konstfack.se enligt instruktionerna för utbildningen. Godkända arbetsprover är ett av utbildningens behörighetskrav. 

OBS! Besked från Konstfack om godkänt arbetsprov innebär inte att du antagits till lärarutbildningen.

 

Viktiga datum 2026

16 mars: Anmälan på antagning.se och uppladdning av arbetsprover på konstfack.se öppnar.

15 april: Sista dag för anmälan på antagning.se och uppladdning av arbetsprover på konstfack.se. 

Sista dag för komplettering av betyg. Dokument som styrker behörighet eller pågående gymnasieutbildning ska vara registrerade på antagning.se.

April/maj: Bedömning av arbetsprover.

18 juni: Sista dag för komplettering av betyg för sökande som tidigare styrkt pågående gymnasieutbildning. Dokument ska vara registrerade på antagning.se.

10 juli: Antagningsbesked 1 publiceras på antagning.se.

20 juli: Sista svarsdatum på antagning.se.

23 juli: Antagningsbesked 2 publiceras på antagning.se.

31 augusti: Terminsstart.

I inriktningen läser du bild (90 hp) och slöjd (90 hp). Bildkurserna öppnar dörren till de visuella kulturer som omger oss: från barns bilduttryck, populärkultur till mediebilder, konsthistoria och samtidskonst. Under utbildningen får du utforska hur bilder kan gestaltas, tolkas och förstås i många olika sammanhang, samtidigt som du utvecklar ditt kreativa uttryck.

Genom att fördjupa dig i estetiska lärprocesser får du kunskap om hur du kan omsätta dina erfarenheter till pedagogiska arbetssätt. Du kommer utveckla en förståelse för hur bildskapande kan bli en väg till lärande, kommunikation och delaktighet.

I slöjdkurserna får lära dig att hantera såväl slöjdens mjuka som hårda material. Du kommer att lära dig att använda olika verktyg och maskiner för trä-, textil- och metallslöjd, samt formge och tillverka slöjdföremål i olika material och materialkombinationer. Ämneskurserna ger inblick i slöjdens traditionella uttrycksformer, men har också fokus på kreativa arbetsformer och resurshushållning genom redesign och återbruk av material. Idag saknar många slöjdlärare lärarlegitimation, så efterfrågan på utbildade slöjdlärare med legitimation är hög på arbetsmarknaden.

Förutom bild och slöjd läser du kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan (60 hp) med fokus på att utveckla din förmåga att skapa förutsättningar för andras lärande, leda lärprocesser och att undervisa. I utbildningen ingår även praktik (30 hp). Under praktiken får du stöd och handledning av en erfaren lärare. 

Poäng och studieform
270 högskolepoäng (4,5 år), helfart, dagtid, campusundervisning.

Mer information om ämneslärarprogrammets innehåll finns i kursplanerna.

Undervisningsspråk
All undervisning, handledning och examination sker på svenska.

Examen och lärarlegitimation
Utbildningen leder till en ämneslärarexamen. Efter utfärdad examen går det att ansöka om lärarlegitimation genom Skolverket. Mer information om detta hittar du här: Lärarlegitimation

Efter studierna
Du som läser till ämneslärare med inriktning mot årskurs 7–9 får behörighet att undervisa i Bild och Slöjd i hela grundskolan samt i bild på gymnasieskolan.

Behörighet
Grundläggande behörighet för högskolestudier samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 och Engelska 6/Engelska B/Engelska nivå 2. Dessutom krävs godkänt resultat på arbetsproven. Läs mer om grundläggande behörighet.

Urval och bedömning av arbetsprover
Konstfack använder tre urvalsgrupper till lärarutbildningen. Platserna fördelas lika mellan de studenter som antas 1) på betyg och godkända arbetsprover, 2) på högskoleprov och godkända arbetsprover, samt 3) de studenter som fått Väl Godkänt på arbetsproverna. Läs här om hur bedömning av arbetsprover och urvalet går till.


Arbetsprover inför antagning till hösten 2026

Om du söker till mer än en utbildning vid Konstfack ska du ladda upp arbetsprover för varje utbildning eller inriktning som du söker. Alla arbetsprover ska skickas in digitalt.

Uppgift 1:  Skissa och teckna ett stilleben eller en interiör
I den här uppgiften vill vi se att du har de grundläggande skiss- och teckningskunskaper som krävs för arbete inom såväl bild- som slöjdämnena.

1a) Gör tre (3) snabba skisser av ett stilleben bestående av ett antal objekt/föremål, eller skissa av en interiör/ett rum. De tre skisserna ska göras i tre olika tekniker som exempelvis blyerts, kol eller tusch. Variera din uppställning eller ditt rumsperspektiv i de olika skisserna, ändra ljussättning etc. 

1b) Välj en (1) av dessa tre skisser och bearbeta alltså samma motiv ytterligare till en mer genomarbetad teckning. Här kan du om du vill kombinera blyerts, kol, tusch etc. Under arbetets gång ska du dokumentera processen med två (2) fotografier.

Vi vill att du tecknar av det du ser framför dig och omkring dig, alltså inte att du tecknar av ett fotografi eller en bild från webben.

Till denna uppgift ska du skicka in:
• tre (3) skisser (avfotograferade eller inskannade)
• en (1) färdig teckning (avfotograferad eller inskannad)
• två (2) processbilder i form av fotografier
Märk det du skickar in med "Uppgift 1".

Bedömningskriterier för uppgiften
I denna uppgift bedömer vi i området idé och gestaltning hur väl du lyckas presentera ett visuellt material som synliggör dina idéer och färdigheter. Det vill säga om ditt stilleben eller interiör uppvisar variation och mångsidighet samt om uppgiften är konsekvent genomförd. Bedömningsområdet teknisk färdighet gäller din förmåga att använda de material, tekniker, metoder eller medium som du väljer att arbeta med på ett hantverksmässigt genomtänkt sätt.

Uppgift 2: Måla analogt och digitalt
I den här uppgiften vill vi dels se att du har grundläggande kunskaper i analoga måleritekniker, det vill säga att du kan använda akvarell, olja eller akryl. Dels tittar vi på om du kan hantera enkla digitala verktyg i något bildhanteringsprogram. 

Du ska nu fortsätta att arbeta utifrån din genomarbetade teckning från uppgift 1. 

2a) Gör en (1) målning med din teckning som förlaga. Ange teknik och material, t.ex. akvarell, olja eller akryl. Du ska även ange storlek på din färdiga målning. Under arbetets gång ska du även dokumentera processen med två (2) fotografier.

2b) Gör en (1) digital bearbetning/målning med din teckning som förlaga. Ange verktyg, som programvara.

Till denna uppgift ska du alltså skicka in:
• en (1) avfotograferad målning
• två (2) processbilder i form av fotografier
• en (1) digital bild
• en (1) text som anger målningens teknik och storlek, samt valt verktyg för den digitala målningen
Märk det du skickar in med "Uppgift 2".

Bedömningskriterier för uppgiften
I den här uppgiften bedömer vi i området idé och gestaltning hur du kan utveckla och bearbeta ett motiv från skiss till analog och digital målning. Bedömningsområdet teknisk färdighet bedöms utifrån din förmåga att välja och använda material, tekniker, metoder eller medium på ett hantverksmässigt genomtänkt sätt och i relation till ditt syfte med omgestaltningen.

Uppgift 3: Eget utformat slöjdarbete 
Presentera ett (1) eget utformat slöjdarbete, som visar din förmåga att arbeta med några av skolslöjdens tekniker och verktyg för hårda och mjuka material, det vill säga trä, metall och/eller textil, gärna i kombination.

Slöjdföremålet dokumenteras genom
- fem till tio (5–10) fotografier som visar föremålet i dess helhet, till exempel fram- och baksida, över- och undersida, samt ut- och insida. Det behövs närbilder av detaljer i arbetet för att kunna bedöma hantverksmässig skicklighet.

Bifoga också en (1) skriftlig dokumentation omfattande högst 200 ord som presenterar utvecklingen från idé till inlämnat slöjdföremål. Beskriv dina ställningstaganden angående val av material och redskap, hantverksteknik, färg och form samt olika moment vid framställning av slöjdföremålet. Om du kan, använd facktermer för material, redskap, teknik etc. Skriv måtten på föremålet.

Ditt arbetsprov kan vara ett arbete du har gjort inom tidigare utbildning eller kurser. Informera i så fall om detta. Om du har processbilder till detta arbete tar vi gärna del av dem.

Till denna uppgift ska du alltså skicka in:
• fem-tio (5–10) fotografier som visar ditt slöjdföremål
• en (1) skriftlig dokumentation med högst 200 ord
Märk det du skickar in med "Uppgift 3".

Bedömningskriterier för uppgiften
I denna uppgift bedömer vi i området idé och gestaltning hur du kan utveckla idéer till en slöjdprodukt samt förmåga att välja material och teknik i relation till det resultat som du eftersträvar. Bedömningsområdet teknisk färdighet gäller din förmåga att använda slöjdverktyg och -redskap för att bearbeta materialet i relation till ditt syfte med föremålet.


Viktig information om dina arbetsprover

Sammanfattning – Filer att skicka in:
Dina arbetsprover (uppgift 1, 2 och 3) ska laddas upp till oss som en (1) sammanhängande digital PDF där du har samlat alla uppgifter i sin helhet, inklusive texter.

Namnge PDF-filen till ditt eget namn enligt principen: efternamn_förnamn.pdf

Tekniska specifikationer
För att vi ska kunna bedöma dina arbetsprover korrekt är det viktigt att du följer dessa tekniska specifikationer.

PDF
PDF-filerna ska ej lösenordskyddas eller tvinga visningen till fullskärmsläge.

Mer information

Har du frågor om anmälan och antagning kontaktar du:
Antagningen Konstfack
antagning@konstfack.se
08-450 41 77

Har du frågor om utbildningen kontaktar du:
Gabriella Rizzo
ibisadmin@konstfack.se
08-450 41 51


Examensarbeten
2025    2024    2023    2022    2021    2020    2019    2018    2017    2016    2014    2013    2012    2011    2010     2009     2008


Läs mer
Utbildningsplan för Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, 270 hp

Kursplaner för Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i årskurs 7-9, 270 hp

Uppdaterad: 27 oktober 2025
Sidansvarig: Antagningen