Diverseartiklar
Diverseartiklar kan ses mot bakgrund av de mångfacetterade och mångsidiga verksamheter som Ulf Klarén ägnade sig åt som lärare vid Konstfack.
Artiklarna har kommit till över tid som fria och spontana reflektioner, och som inlägg i den aktuella debatten kring reformarbetet vid Konstfacks lärarutbildning från 1968 till sekelskiftet 2000.
Artiklarna utgår från hans egna direkta erfarenheter vid olika tidpunkter och berör - direkt eller indirekt - olika konstnärliga, konstfilosofiska och pedagogiska områden. Vissa har karaktären av kåseri, andra är debattinlägg, essayistiska försök eller utredande texter, Teman spretar av naturliga skäl, därav titeln Diverseartiklar
Ulf Klarén (1944–2021) var anställd vid Konstfack 1971–2014. Han var en mycket engagerad och kunnig lärare och kom att spela en betydelsefull roll både praktiskt och teoretiskt i utvecklingen av bildämnet vid Teckningslärarinstitutet/Institutionen för Bildpedagogik. På 1970-talet grundade han en film- och TV-utbildning vid Konstfacks lärarutbildning. På 1980-talet undervisade han i klassisk teckning, färgteori och bildperception. Han höll också kurser i scenografi och scenbildens historia. På 1990-talet ledde han så kallade sokratiska samtal – seminarier kring perception, färg och estetik.
Han medverkade i de böcker som skrevs, som Bildanalys (1977) och Bild & Form (1977). Det var i dessa antologier som han för första gången skrev om färg och perception, som senare kom att bli hans forskningsfält och ledde fram till bland annat boken Vad är färg? Vad färg är (1996). I 1999 startade han tillsammans med professorn i måleri, Gösta Wessel, Perceptionsstudion vid Konstfack. Som högskolelektor i Perception och Färg ledde han Perceptionsstudion fram till han gick i pension i 2011.
Ulf var också verksam som illustratör, och var under många år ledartecknare i Lärarförbundets tidning. Skrivmaskinerna som återkommer i Diverseartiklar är tecknade av honom och publicerades under ett år i den norska tidningen Aftenpostens helgbilaga under rubriken Ukens skrivemaskin 1987. Han blev också känd som karikatyrtecknare på Konstfack och många är de som, ofta ovetandes, fångades av hans vassa penna.