26 september: Design by IKEA. A Culture History- Sara Kristoffersson

Plats: Mandelgren

Tid: 14-16

Är det Ikea som behöver Sverige eller Sverige som behöver Ikea? Sara Kristoffersson, forskare och gästprofessor på Konstfack, granskar i boken Design by IKEA. A Cultural History (Bloomsbury, London, Oktober 2014) hur företaget använder Sverige i sitt varumärkesbyggande. Ikea har en utpräglat svensk identitet och affärsretoriken är kryddar sin affärsretorik med positivt laddade ord som demokrati, jämlikhet och rättvisa. Handlar det om socialt patos eller krassa kalkyler? Och kan berättelsen om Ikea ses som den moderna välfärdsstatens myt om sig själv? 

För första gången presenteras forskning om hur varuhuskedjan har kommit att definiera en hel nation ­– Ikea säljer inte bara heminredning, utan även Skandinavien och Sverige. Eller rättare sagt bilden av Sverige och svensk design. Inarbetade föreställningar om landet som ett demokratiskt, solidariskt och socialt rättvist välfärdssamhälle används för att marknadsföra bokhyllan ”Billy” och soffan ”Tylösand”. Den nationella profilen kan kort sagt växlas in i kronor och ören. Beroendet är emellertid ömsesidigt. Den svenska staten lyfter fram Ikea för att blåsa liv i den nationella identiteten och lansera Sverige utomlands.

Boken Design by IKEA. A Cultural History visar inte bara hur Sverige successivt blir viktigare och viktigare i Ikeas marknadsföring utan också att det vi specifikt förknippar med Ikea – som monteringsbara möbler i platta paket – i själva verket är vidareutveckling av koncept och inte Ikeas egna innovationer. Mottot är att bidra till ”en bättre vardag för de många människorna”.

Design by IKEA. A Culture History bygger på Kristofferssons forskningsprojekt Svensk design? Om Ikeas estetik på 1980- och 90-talet, export av "svensk design" och nationella myter. Projektet bedrevs under perioden 2010-2013 och finansierades av Riksbankens Jubileumsfond.

Uppdaterad: 5 september 2014
Sidansvarig: