Kvalificerad bildundervisning i anpassad skola
I den anpassade skolan kan bildämnet spela en viktig roll för elevernas möjligheter att uttrycka sig, utforska sin kreativitet och utveckla sitt lärande.

Syftet med forskningsprojektet är att undersöka och utveckla bildundervisningen inom anpassad skola (tidigare kallad särskola). Utgångspunkten för projektet är att analysera de traditioner och metoder som styr undervisningen kring material och verktyg, samt identifiera hur undervisningen kan stärkas för att ge elever ett ännu djupare bildämneskunnande. Genom att kartlägga nuvarande undervisning och reflektera kring potentiella utvecklingsmöjligheter, förväntas studien bidra till en mer dynamisk och innovativ undervisning för den specifika elevgruppen, samtidigt med vetenskaplig kunskapsbildning på ett område med tydliga ämnesdidaktiska kunskapsluckor.
Projektet är av praktiknära karaktär och består av träffar där forskare och lärare ses för att samtala och arbeta aktivt med workshops kring ämnet; för att därigenom testa uppgifter för undervisningsgruppen som är aktuella för studien. Detaljer avseende studiens utformning och arbetssätt kommer arbetas fram gemensamt – i dialog – av lärare och forskare.
Projektledare: Simon Ceder, docent
Medforskare: Ebba-Christina Blåvarg, Hanna Andersson, Fredrik Lindstrand
Finansiär: ULF (Utbildning, lärande, forskning)
Projektperiod: 2025-2028