Skip to content
Logga in
Anställda och studenter
Intranät
Webbmail
Lärplattform
Canvas
Sökande
Ladda upp arbetsprover/filer
Sök
.
Startsida
Aktuellt
Utbildning
Forskning
Bibliotek
Om Konstfack
Kontakta oss
In English
Om Konstfack
Detta är Konstfack
Förvaltning
Institutioner
Kontakta oss
Anställda och studenter
Rektorer
Förvaltningen
Institutionen för bild- och slöjdpedagogik
Institutionen för design, inredningsarkitektur och visuell kommunikation
Institutionen för konst
Institutionen för konsthantverk
Lediga anställningar
Publikationer
Verkstäder
Visning av Konstfack
- - - -
Alumner om Konstfack
Café Glasklart
Galleri Konstfack
Konstfack Alumni
Om webbplatsen
Partnerskap och samarbeten
Personuppgiftsbehandling vid Konstfack - GDPR
Pressrum
Visselblåsning – uppmärksamma missförhållanden
Webbmail och intranät
Simon Ceder
Lektor
E-post
Simon.Ceder@konstfack.se
Telefon
08-450 4161
Mobil
Organisation
Institutionen för bild- och slöjdpedagogik
Beskrivning
Docent i pedagogik. Lärare i kurser om utbildning och forskning. Forskare med intresse för posthumanistisk teori och metod. Pågående projekt: (i) Samskapad sex- och samlevnadsundervisning: en praktiknära studie om ett tvärvetenskapligt kunskapsområde i svensk grundskola (Vetenskapsrådet 2021-24). (ii) Människan blottlagd – kunskapsproduktion om människans evolution vid naturhistoriska museum Koordinator för NERA nätverk 22 Post-approaches to Education. Koordinator för Utbildningsvetenskapligt nätverk för sexualitet och relationer (konstfack.se/UnSeR). Biträdande handledare åt Paul Resch, LiU, Christopher Engdahl, GIH samt Anna Ramberg, Högskolan Dalarna.
Hemsida
www.simonceder.se
Publikationer, konstnärlig output och konferensbidrag
2024
Artiklar och bokkapitel
Refereegranskat
Ceder, S., & carlsson, t. (2024). Walking with the Trouble - Exploring More-Than-Humanness Through Playful ‘Walk-Shops’.
Research in Arts and Education
, 2024(2), s. 13-25.
Konferensbidrag
Refereegranskat
Gunnarsson, K., & Ceder, S. (2024). Embodied Critical-Creative Collaborations - putting sexuality education in motion with participatory methodologies.
NERA 2024 Abstract book
NERA 2024 (Nordic Educational Research Association), Malmö University, Malmö, Sweden, March 6 - 8, 2024
, s. 470-470.
Planting-Bergloo, S., Öhman, L., Gunnarsson, K., Ceder, S., & Arvola Orlander, A. (2024). Sum it up! - Encounters from a four-year study on Swedish secondary sexuality education.
NERA 2024 Abstract book
NERA 2024 (Nordic Educational Research Association), Malmö University, Malmö, Sweden, March 6 - 8, 2024
2023
Artiklar och bokkapitel
Refereegranskat
Gunnarsson, K., & Ceder, S. (2023). Cutting facts and values together-apart - An agential realist exploration of Swedish sexuality education.
Sex Education
Engdahl, C., & Ceder, S. (2023). Exploring Movement in Creative Dance - Introducing ‘Dancemblage’ in Physical Education Teacher Education.
Journal for Research in Arts and Sports Education
, 7(3), s. 43-58.
Konferensbidrag
Refereegranskat
Hållander, M., & Ceder, S. (2023). Content in Educational Relations.
NERA Conference 2023 : Digitalization and Technologies in Education Opportunities and Challenges, Oslo, 15 -17 March, 2023
Ceder, S., & Gunnarsson, K. (2023). Cutting facts and values together-apart - A Posthumanist Exploration of Swedish Sexuality Education. Washington: American Educational Research Association
Ceder, S. (2023). Relationships in Sexuality Education - An Affirmative Critique of a Swedish Case.
ECER 2023, European Conference on Educational Research, Glasgow, 22 - 25 August 2023
2022
Konferensbidrag
Refereegranskat
Ceder, S. (2022). Tensions in Knowledge Production - Visual-Material Models of Human Evolution in Museums.
AERA Online Paper Repository
American Educational Research Association, 2022 AERA Annual Meeting, San Diego, California and virtual, April 21-26, 2022
Ceder, S., & Öhman, L. (2022). The Materiality of Sexuality Education in Visual Art and Crafts Education - Experiences from a practice-based study. I Michael Dal (red.).
Education and involvement in precarious times : abstract book
NERA 2022, 50th conference of Nordic Educational Research Assocition, Reykjavik, Iceland, June 1-3, 2022
, s. 33-34.
Ceder, S. (2022). Versions and Tensions of Human Evolution - Visual-material knowledge production in natural history museums. I Michael Dal (red.).
Education and involvement in precarious times : abstract book
NERA 2022, 50th conference of Nordic Educational Research Assocition, Reykjavik, Iceland, June 1-3, 2022
, s. 862-863.
Icke refereegranskat
Ceder, S. (2022). Tensions in Knowledge Production - Visual material Models of Human Evolution. I Jonatan Habib Engqvist (red.).
Curiouser & Curiouser : Programme for Konstfack Research Week 2022
Stockholm: Konstfack
2021
Böcker
Icke refereegranskat
Ceder, S., Gunnarsson, K., Planting-Bergloo, S., Öhman, L., & Arvola Orlander, A. (2021).
Sexualitet och relationer - Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan.
Lund: Studentlitteratur AB
Artiklar och bokkapitel
Refereegranskat
Ceder, S. (2021). Change at the Museum - The Knowledge Production of Human Evolution.
Reconceptualizing Educational Research Methodology
, 12(1)
Bodén, L., Ceder, S., & Sauzet, S. (2021). Posthuman Conceptions of Change in Empirical Educational Research.
Reconceptualizing Educational Research Methodology
, 12(1)
Icke refereegranskat
Gunnarsson, K., & Ceder, S. (2021). Historisk tillbakablick och internationell utblick. I S. Ceder, K. Gunnarsson, S. Planting-Bergloo, L. Öhman & A. Arvola Orlander (red.).
Sexualitet och relationer : Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan
Lund: Studentlitteratur AB
Ceder, S., & Gunnarsson, K. (2021). Kunskapssyn.
Sexualitet och relationer : Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan
Lund: Studentlitteratur AB
Ceder, S., & Gunnarsson, K. (2021). Sexualitet och relationer bland unga. I S. Ceder, K. Gunnarsson, S. Planting-Bergloo, L. Öhman & A. Arvola Orlander (red.).
Sexualitet och relationer : Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan
Lund: Studentlitteratur AB
Ceder, S., Gunnarsson, K., Planting-Bergloo, S., Öhman, L., & Orlander, A. (2021). Slutord - att möta sexualitet och relationer i skolan. I S. Ceder, K. Gunnarsson, S. Planting-Bergloo, L. Öhman & A. Arvola Orlander (red.).
Sexualitet och relationer : Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan
Lund: Studentlitteratur AB
Ceder, S. (2021). Vad är sexualitet och relationer?. I S. Ceder, K. Gunnarsson, S. Planting-Bergloo, L. Öhman & A. Arvola Orlander (red.).
Sexualitet och relationer : Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan
Lund: Studentlitteratur AB s. 13-22.
Gunnarsson, K., Planting-Bergloo, S., Ceder, S., Öhman, L., & Orlander, A. (2021). Ämnesdidaktiska ingångar. I S. Ceder, K. Gunnarsson, S. Planting-Bergloo, L. Öhman & A. Arvola Orlander (red.).
Sexualitet och relationer : Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan
Lund: Studentlitteratur AB
2020
Artiklar och bokkapitel
Icke refereegranskat
Ceder, S. (2020). Response to Reviews by Sean Blenkinsop and Sean Sturm.
Studies in Philosophy and Education
, 39(4), s. 459-464.
Konferensbidrag
Icke refereegranskat
Ceder, S. (2020). Enacting Sex Education - A practice based study concerning an interdisciplinary knowledge content in Swedish secondary school.
The Nordic Educational Research Association (NERA) Conference, 4-6 March 2020 | Turku, Finland
Ceder, S. (2020). Unscheduled Sex Education - A sociomaterial analysis of Skam.
The Nordic Educational Research Association (NERA) Conference, 4-6 March 2020 | Turku, Finland
Ceder, S. (2020). Visions of 21st Century Education and Evolutionary-Teal.
The Nordic Educational Research Association (NERA) Conference, 4-6 March 2020 | Turku, Finland
2019
Böcker
Refereegranskat
Ceder, S. (2019).
Towards a posthuman theory of educational relationality.
Abingdon, Oxon: Routledge
Artiklar och bokkapitel
Refereegranskat
Ceder, S. (2019). Giant's Kettles and Arctic Childhoods. I P. Rautio & E. Stenvall (red.).
Social, Material and Political Constructs of Arctic Childhoods : An Everyday Life Perspective
New York: Springer s. 35-47.
Konferensbidrag
Refereegranskat
Ceder, S. (2019). March, Tree, Stream - The Knowledge Production of Early Human Evolution.
Abstract book
Nordic Educational Research Association (NERA) Conference 2019 -Education in a globalized world, 6-8 March 2019, Uppsala, Sweden
, s. 737-738.
Icke refereegranskat
Ceder, S. (2019). Visions of 21st Century Education and Evolutionary-Teal - A Diffractive Analysis.
Conference Proceedings : 9th International Conference : The Future of Education
Bologna: Filodiritto Editore, s. 682-686.
2018
Artiklar och bokkapitel
Refereegranskat
Ceder, S., & Gunnarsson, K. (2018). Som en hand på axeln - beröring som posthumanistiskt feministiskt fenomen.
Studier i Pædagogisk Filosofi
, 6(1), s. 5-24.
Uppdaterad: 21 augusti 2020
Sidansvarig:
Denna webbplats använder
cookies
. Genom att använda Konstfack.se samtycker du till att vi använder dessa.
Jag förstår / Stäng