Frågor och svar om filformat och uppladdning

Frågor och svar kring filformat för arbetsprover/filer, och uppladdning av arbetsprover/filer.

Filformat och uppladdning

Hur gör jag med arbetsprover/filer om jag söker till flera utbildningar?
Om du söker till mer än en utbildning vid Konstfack måste du skicka in arbetsprover/filer för varje utbildning som du söker. 


Vilken typ av filer kan jag ladda upp?

Du kan endast ladda upp de filtyper som är specificerade i respektive utbildnings arbetsprovsbeskrivning. Observera att filerna måste ha ändelser (suffix) som motsvarar dess filtyp, t ex ".pdf" för PDF-filer och ".jpg" för JPG-filer, etc.

Gör såhär för att se filändelser på PC.
Gör såhär för att se filändelser på MAC.


Hur får jag AVI- och MOV-filmer att väga mindre?

Använd ett redigeringsprogram och konvertera filen till en MP4-fil (H.264-kompression). Det finns många gratis program på internet och här kommer några exempel.

HandBrake

Freemake

Any Video Converter

Eller sök på Google.


Hur skapar jag en PDF?

Om du har en PDF-skrivare installerad, så väljer du "Skriv ut..." för att skriva ut till PDF.

Om du har Microsoft Office, Adobe Creative Suite, och liknande program, så kan du välja att "Spara som..." PDF, alternativt exportera till PDF.

Med Adobe Reader, så kan du välja att skapa en PDF via funktionen "Skapa Adobe PDF online". Det är en en webbaserad tjänst med vilken du kan konvertera flera olika filtyper till PDF.

Om du inte har någon av ovanstående möjligheter, så kan denna sökning på internet hjälpa dig.


Jag ska börja ladda upp filer, men ser inte mina filer på min dator. Vad är det för fel?

På respektive utbildnings sida finns information om vilka filformat som är tillåtna. Du kan endast ladda upp de tillåtna filtyperna.
Om du har MAC, kontrollera så att dina filer har en så kalla filändelse (filsuffix). Till exempel PDF filer ska ha ".PDF" på slutet, och MPEG4-filer ska ha ".MP4".


Min uppladdning avbryts. Vad kan jag göra?
1. Kontrollera så att du har bra internetuppkoppling. Ibland kan uppladdning av tunga filer via trådlösa nätverk avbrytas på grund av att uppkopplingen är svag.
2. Det kan vara ditt antivirus-program som avbryter uppladdningen. Stäng av ditt antivirus-program och prova att ladda upp igen.


Vid uppladdning får jag får felmeddelandet "html5: the upload is interrupted". Vad kan jag göra?
Det är sannolikt ditt antivirus-program som avbryter uppladdningen. Stäng av ditt antivirus-program och prova att ladda upp igen.


Mot slutet av uppladdningen av en fil får jag felmeddelandet "500 internal server error". Vad kan jag göra?
Titta om du har specialtecken i din fils namn, till exempel <, >, /, * och liknande. Ta bort alla specialtecken eller byt dem mot en bokstav eller siffra, och prova att ladda upp igen.


Efter uppladdning ser det ut som att mina filer inte har laddats upp. Vad kan jag göra?
Webbläsarens cache kan ibland visa en gammal version av en webbsida. Se till att du har senaste versionen av din webbläsare. Töm webbläsarens cache och radera cookies. Starta om webbläsaren och logga in igen.
Läs mer om tömning av cache.


Jag har en mobil iOS-enhet (iPhone eller iPad) och jag kan inte ladda upp filer till er. Hur kan jag lösa detta?
Kontrollera att filerna är åtkomliga i offline-läge (om du använder någon online-lösning för fillagring). Om det inte löser problemet, kan du behöva använda iCab Mobile browser: itunes.apple.com/us/app/icab-mobile-web-browser/id308111628?mt=8


Ansökan, anmälan och antagning

Frågor och svar om ansökan, anmälan och antagning finns här.


Mer hjälp

Jag behöver mer hjälp! 
Frågor om anmälan, ansökan och antagning: Kontakta Antagningen
Frågor om filformat, uppladdning av arbetsprover eller annat av teknisk karaktär: Kontakta webmaster