
Idag finns det eldrivna sågar, borrmaskiner, symaskiner och klippredskap som styr åt oss. Maskiner hjälper oss men de kan också stjälpa oss, stjälpa kunnandet, om vi tänker på barns och elevers behov av att få aktivera och utveckla sina händer, sin blick, sin finmotorik och därigenom sin hjärnkapacitet.
I slöjdundervisningen arbetar lärare med elevers förmåga att hantera verktyg och material ändamålsenligt. Finmotoriskt arbete har varit otydligt framskrivet i de senaste decenniernas läroplaner för grundskolan. Det har lyfts en oro att fler elever och unga idag uppvisar en bristande handaskicklighet när det gäller t ex att klippa jämnt med en sax, åstadkomma en genomarbetad yta, sy inom kirurgi eller kunna såga något sånär rakt. I grundskolan utförs inga nationella prov eller tester som skulle kunna säga något om denna grundläggande kunskap. Vi vet mycket lite om vad elever kan och hur de gör när de hanterar verktyg och material i slöjden. För att lärare ska kunna undervisa och handleda elever i slöjd behövs kunskaper om vad som är nödvändigt att urskilja och justera för att eleven ska lyckas åstadkomma avsedd form och funktion.
I avhandlingen undersöks handaskicklighet genom tre mikrostudier i slöjdundervisning på mellanstadiet och kritiska aspekter av kunnandet studeras. Tre lärandeobjekt har formulerats och prövats i undervisningen: såga rakt, tolka uttryck och klippa efter linjer. Delstudierna har involverat olika slöjdlärarlag och elevgrupper. Den kollaborativa metod som använts för att undersöka, utpröva och generera data heter Learning Study.
Målsättningen är att beskriva olika sätt att erfara och utföra arbete med material och handverktyg och därmed innebörder av handaskicklighet. Även vad lärare väljer att visa och hur det påverkar vad som görs möjligt att lära. Genom studien vill jag bidra till att utveckla slöjddidaktisk kunskap generellt, och specifikt utveckla förståelsen av manuell bildning och handaskicklighet som kunskapsinnehåll i slöjdundervisning.
Jenny Frohagen är grundskollärare i trä- och metallslöjd samt franska sedan 2006 med examen från Lärarhögskolan i Stockholm och arbetar sedan 2016 som adjunkt i slöjdpedagogik på Konstfack. Jenny har en fil.lic. i utbildningsvetenskap med inriktning mot praktiska kunskapstraditioner från Stockholms universitet. Hon har arbetat med lärardriven forskning sedan 2009 och varit koordinator för praktiskt-estetiska ämnen i stockholmsnätverket STLS. Hon har även varit anställd på Skolverket som ämnesexpert i samband med läroplansreformen 2011 och utformat stödmaterial för slöjdämnet.
Delstudie 1 och 2 har publicerats som del i licentiatavhandling:
Broman, A., Frohagen, J. & Wemmenhag, J. (2013). Vad kan man när man kan tillverka ett uttryck i slöjdföremål? I Forskning om undervisning och lärande, nr 10, s. 6-28.
Frohagen, J. (2016). Att kunna såga rakt: Om manuell bildning i skolämnet slöjd. I Techne series: Research in sloyd education and crafts science. A, Vol. 23, nr 2, s. 16-33.
Main supervisor: Mia Porko-Hudd
Supervisor: Camilla Gåfvels
Admitted to: Åbo Akademi
Period: 2025 - 2027