Estetiska kunskapsformer

Projektet studerar utmaningar och ämnesdidaktiska vägval i undervisningen i estetiska ämnen.


Foto: Matti Åström

Estetiska kunskapsformer: Utmaningar och ämnesdidaktiska vägval i undervisning är ett praktiknära forskningsprojekt som syftar till att utveckla undervisningen i grund- och gymnasieskolans estetiska ämnen. Studien fokuserar på hur estetiska kunskapsformer i ämnena bild, dans, musik och slöjd kan synliggöras, analyseras och stärkas i undervisningen. Projektet undersöker hur lärarens planering och undervisningsupplägg formar vilka estetiska kunskaper eleverna utvecklar och hur undervisningen kan förbättras. Arbetet sker i dialogbaserade forskningsgrupper där lärares erfarenheter och praktik står i centrum, och där multimodala och multisensoriska lärsituationer kartläggs och analyseras.

Forskningen bedrivs vid Konstfack, SKH och KMH, i samarbete med Botkyrka kommun, Kulturama och Järfälla kommun.

Projektledare: Camilla Gåfvels
Medverkande forskare: Anette Göthlund, Maria Eriksson
Finansiär: ULF (Utbildning, lärande, forskning)
Projektperiod: 2025-2028

Uppdaterad: 9 december 2025
Sidansvarig: