Andersson, Hanna

Estetiska lärprocesser för en mer inkluderande skola? - En aktionsforskningsstudie i skärningspunkten mellan bildpedagogik och specialpedagogik

Den svenska skolans mål om en skola för alla utmanas idag av skillnader i hur undervisning och stöd organiseras, vilket skapar ojämlikheter i elevers möjligheter att delta i undervisning och nå kunskapsmål. Antalet elever som går i särskilda undervisningsgrupper och resursskolor ökar – en utveckling som står i kontrast till skolans inkluderande uppdrag och kompensatoriska ansvar.

Den svenska skolan vilar på principen om en likvärdig utbildning för alla. Skollagen (1 kap. 9 §) fastslår att varje elev, oavsett bakgrund eller förutsättningar, ska ges likvärdiga möjligheter till utbildning. Läroplanen (Lgr22) framhåller skolans ansvar för att kompensera för skilda förutsättningar och skapa delaktighet och tillhörighet. Dessutom garanterar FN:s barnkonvention (artiklarna 28–29), som är svensk lag, barns rätt till utbildning och till att utveckla sina förmågor fullt ut. Inom bildpedagogik betonas ofta sambandet mellan skapande och lärande – att estetiska lärprocesser där konst, hantverk, design och media står i fokus har stor potential för att stödja lärande, motivation, självkänsla, identitetsskapande och social gemenskap hos barn och unga.

Mot denna bakgrund vill studien placera sig i skärningspunkten mellan specialpedagogik och bildpedagogik för att utforska om estetiska lärprocesser kan fungera som redskap för inkludering och lärande. Forskningsprojekt vill förena bildpedagogiska praktiker med specialpedagogiska perspektiv och på så sätt undersöka hur estetiska läroprocesser konkret kan användas för elever i behov av särskilt stöd i skolan.

Forskningsprojektet har en praktiknära och aktionsinriktad ansats, vilket innebär att eleverna är centrala aktörer i processen - tillsammans med lärare och forskare utforskar och utvecklar studiens innehåll. Aktionsforskning bygger på delaktighet, reflektion och möjligheten att förändra pedagogiska undervisningspraktiker i realtid.

Hanna Andersson är doktorand i estetiska lärprocesser med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Konstfack och HDK–Valand Göteborgs universitet.

Hon är utbildad ämneslärare i konst och design vid Konstfack och specialpedagog/speciallärare vid Stockholms universitet. Hennes yrkeserfarenhet från grundskolan och särskilda undervisningsgrupper väckt ett starkt engagemang för hur skapande kan främja lärande, delaktighet och inkludering. Som grundare av Den Pedagogiska Designbyrån har hon utvecklat praktiknära projekt i samverkan mellan skola och kulturaktörer. Hennes yrkespraktik rör sig mellan pedagogik, konst, design, delaktighet och social inkludering.

Huvudhandledare: Simon Ceder
Bihandledare: Maria Eriksson
Antagen vid: HDK-Valand
Tidsperiod: 2025 - 2029

Uppdaterad: 27 oktober 2025
Sidansvarig: