Estetiska läroprocesser i bildpedagogik för barn och unga i behov av särskilt stöd: Lärande och delaktighet ur elevernas perspektiv

Doktorandprojektet undersöker vilken betydelse estetiska läroprocesser inom bildpedagogik kan ha för lärande hos barn och unga i omfattande behov av särskilt stöd i skolan, exempelvis elever i särskilda undervisningsgrupper eller vid resurs- och behandlingsskolor. Genom att fördjupa förståelsen för vad estetiska läroprocesser kan innebära för dessa elevers lärande vill studien bidra med ny kunskap, belysa skolans rådande normer och visa på alternativa sätt att tänka kring både undervisning och inkludering.
Fokus riktas mot elevernas egna erfarenheter och röster: hur de upplever arbetet med estetiska läroprocesser som en del av undervisningen, och på vilka sätt dessa processer kan stödja eller hindra lärande, socialisering, utveckling, inkludering och delaktighet. Genom att kombinera specialpedagogiska och bildpedagogiska perspektiv vill projektet bidra med ny kunskap om hur skapande och gemensamma estetiska praktiker kan fungera som stödjande redskap i skolan för en elevgrupp som ofta befinner sig i skolsystemets utkant. Frågan handlar om elevers rätt till en skola där demokrati, värdegrund, mänskliga rättigheter, etiska principer, inkluderande lärandemiljöer och didaktisk utveckling är tillgängligt för alla.
Studiens viktigaste aktörer är barn och unga. Visionen är en praktiknära forskning där elevernas erfarenheter och kunskaper lyfts fram. Visionen är en dynamisk och reflexiv undersökning av hur estetiska läroprocesser kan implementeras och anpassas för att stödja elever i svåra skolsituationer – med målet att stärka lärande, motivation och delaktighet.
Projektet syftar därmed till att bidra med en ökad kunskap om estetiska läroprocessers roll för elever i behov av särskilt stöd samt verka för identifiering av didaktiska metoder inom bildpedagogik som kan stärka lärande och delaktighet. Genom att skapa samverka mellan kulturaktörer och resurs- och behandlingsskolor hoppas studien ge underlag för utveckling av mer inkluderande undervisningsmetoder.
Hanna Andersson är doktorand i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Konstfack, i samarbete med HDK–Valand vid Göteborgs universitet.
Hon är utbildad ämneslärare i Konst och Design vid Konstfack (IBIS) samt specialpedagog och speciallärare med inriktning intellektuell funktionsnedsättning vid Stockholms universitet. Under många år har hon arbetat i grundskolan och i särskilda undervisningsgrupper, där hon utvecklat en stark övertygelse om att estetiska läroprocesser och konstnärliga uttryck kan öppna vägar till lärande, delaktighet och inkludering för elever som ofta hamnar utanför skolans gemenskap.
Hanna är grundare av Den Pedagogiska Designbyrån, en organisation som utvecklar metoder i mötet mellan konst, design, hantverk och pedagogik i samverkan med skolor, kulturaktörer, kommuner och andra organisationer. Hennes yrkespraktik rör sig i skärningspunkten mellan pedagogik, konst, delaktighet och social inkludering – något som nu utgör grunden för hennes forskarutbildning.
Forskningsintresset kretsar kring estetiska läroprocessers potential i skolan, särskilt för elever som befinner sig i marginalen av utbildningssystemet. Hon undersöker hur specialpedagogik bildpedagogik kan samverka samt hur estetiska praktiker kan skapa nya ingångar till lärande, motivation och delaktighet för elever i svåra skol- och livssituationer. Hennes ansats är kvalitativ och praktiknära, med fokus på de sociala, didaktiska och diskursiva dimensioner som omger estetiskt lärande i resursskolor.
En central fråga i avhandlingsarbetet är vilken plats estetiska läroprocesser ges i dagens skola, och vad detta säger om skolans syn på kunskap och inkludering. Genom att ta elevernas erfarenheter av skapande på allvar vill Hanna bidra med ny kunskap som kan utmana rådande normer och visa på alternativa sätt att tänka kring undervisning och inkludering.
Handledare: Simon Ceder
Antagen vid: HDK-Valand
Tidsperiod: 2025 - 2029