Skip to content
Logga in
Anställda och studenter
Intranät
Webbmail
Lärplattform
Canvas
Sökande
Ladda upp arbetsprover/filer
Sök
.
Startsida
Aktuellt
Utbildning
Forskning
Bibliotek
Om Konstfack
Kontakta oss
In English
Om Konstfack
Detta är Konstfack
Förvaltning
Institutioner
Kontakta oss
Anställda och studenter
Rektorer
Förvaltningen
Institutionen för bild- och slöjdpedagogik
Institutionen för design, inredningsarkitektur och visuell kommunikation
Institutionen för konst
Institutionen för konsthantverk
Lediga anställningar
Publikationer
Verkstäder
Visning av Konstfack
- - - -
Café Glasklart
En del av Campus totalförsvar
Galleri Konstfack
Konstfack Alumni
Om webbplatsen
Partnerskap och samarbeten
Personuppgiftsbehandling vid Konstfack - GDPR
Pressrum
Visselblåsning – uppmärksamma missförhållanden
Webbmail och intranät
Camilla Gåfvels
Lektor
E-post
Camilla.Gafvels@konstfack.se
Telefon
08-450 4169
Mobil
Organisation
Institutionen för bild- och slöjdpedagogik
Beskrivning
Jag undervisar i kurser på bild- och slöjdlärarutbildningen som främst berör ämnesområdena didaktik, bedömning och praktiknära forskning inom ramen för UVK-kurser (utbildningsvetenskaplig kärna).
Mitt forskningsintresse berör skärningspunkten mellan estetik och hantverkstraditioner samt hur människor – i samspel – integrerar med varandra och sin materiella omgivning. Video samt inslag av visuell och sinnlig etnografi är återkommande använda metoder i genomförda studier av organsisatioriska, materiella och förkroppsligade dimensioner av multimodal/multisensorisk interaktion; i klassrumssituationer och på arbetsplatser. Vad som utgör estetiska kvaliteter i bedömningshandlingar är en likaledes återkommande fråga i flera genomförda studier i praktisk-estetiska ämnen; tillsammans med lärare inom ramen för praktiknära forskning.
Pågående projekt:
(i) Sinnligt vardagligt hantverkskunnande med blommor (internfinansierat av Konstfack 2025-2026).
(ii) S P Å R (skapande, presentation, åskådare, reflektion).
Projektet är tvärvetenskapligt och berör bland annat bildundervisning på gymnasieskolan med frågor som relaterar till GY25 (finansierat genom ULF: Utbildning, Lärande, Forskning).
Ledamot i Konstfacks etiska råd.
Publikationer, konstnärlig output och konferensbidrag
2025
Artiklar och bokkapitel
Refereegranskat
Paul, E., Gåfvels, C., Holdar, S., & Lindberg, V. (2025). Tuffa bud - Apl-uppgifters betydelse för utveckling av yrkeskunnande.
Scandinavian Journal of Vocations in Development
, 10(1), s. 201-220.
Nordahl, A., Ekblom, M., Gåfvels, C., & Lindberg, V. (2025). Varför ska man ens ha den? - En undervisningsutvecklande studie om att skriva loggbok i slöjd.
Techne series
, 32(1), s. 15-33.
2024
Artiklar och bokkapitel
Refereegranskat
Anderhag, P., Andrée, M., Björnhammer, S., & Gåfvels, C. (2024). Den praktiknära forskningens bidrag till läraryrkets kunskapsbas - en analys av kunskapsprodukter från kollaborativ didaktisk forskning.
Pedagogisk forskning i Sverige
, 29(1-2)
Gåfvels, C. (2024). How to make a bridal bouquet - sensory knowing in action.
Frontiers in Education
, 9
Gåfvels, C., Lindberg, V., & Skarelius, H. (2024). Sy ihop.
Techne series
, 31(1), s. 82-100.
Konferensbidrag
Refereegranskat
Paul, E., Gåfvels, C., Lindberg, V., & Holdar, S. (2024). Concealed or accessible vocational knowing? - Vocational tasks during workplace-based learning in Swedish upper secondary school floristry education.
IX Stockholm International Conference & Research Workshop on VET May 14-16, 2024 : Book of Abstracts, 2024
IX Stockholm International Conference & Research Workshop on VET May 14-16, 2024
, s. 74-75.
Quadri, P., & Gåfvels, C. (2024). Om offentlig konst, elevinteraktion och epistemisk positionering i bildundervisning.
Book of Abstracts : LFK : Lärarnas forskningskonferens
Stockholm: Stockholm Teaching & Learning Studies – STLS, s. 74-75.
Gåfvels, C., Klope, E., & Öhman, A. (2024). Talk about hair and flowers in action - sensory knowing and aesthetic metaphors in interaction.
IX Stockholm International Conference & Research Workshop on VET May 14-16, 2024 : Book of Abstracts
IX Stockholm International Conference & Research Workshop on VET May 14-16, 2024
Gåfvels, C., & Quadri, P. (2024). The Potential of Pupil Interaction When Studying Visual Arts in School.
NERA 2024 Abstract book
NERA 2024 (Nordic Educational Research Association), Malmö University, Malmö, Sweden, March 6 - 8, 2024
, s. 514-514.
Forslind, E., & Gåfvels, C. (2024). Visuellt transkriberade sociala fenomen i praktiken - Elevers överenskommande för förståelse och göranden i PREST-ämnen.
Book of Abstracts : LFK : Lärarnas forskningskonferens
Stockholm: Stockholm Teaching & Learning Studies – STLS, s. 70-71.
Icke refereegranskat
Gåfvels, C., Eriksson, M., & Pettersson, Å. (2024). Barnkulturens soptunnor - Samskapande runt kultur, lärande, materialitet och värde.
Kulturskole i samarbeid : Cutting edge or cutting corners
Cutting Edge Kulturskole 2024, NTNU, Institutt for lærerutdanning, Trondheim, 21-22 oktober
2023
Rapporter
Icke refereegranskat
Gåfvels, C. (2023).
Fokus på bedömning - En kvalitativ studie kring bedömningspraktiker i bild, hem- och konsumentkunskap samt slöjd.
Stockholm: Kunskapsskolan.
Konferensbidrag
Icke refereegranskat
Gåfvels, C. (2023). Sloyd and visual arts teaching - assessment actions and authoritative guiding.
Konstfack Research Week 2023 : Refractions
Stockholm: Konstfack University of Arts, Crafts and Design, s. 8-8.
2022
Artiklar och bokkapitel
Icke refereegranskat
Klope, E., & Gåfvels, C. (2022). Från förlaga till egen design - Estetiska omdömen i skolförlagd frisörundervisning sedan 1970. I Åsa Broberg, Viveca Lindberg och Gun-Britt Wärvik (red.).
Kunskapstraditioner och yrkeskunnande: kvinnors yrkesutbildning i historisk belysning
Göteborg: Makadam Förlag s. 188-208.
Konferensbidrag
Refereegranskat
Nyman, P., Gåfvels, C., & Abrahamsson, O. (2022). Akademisk litteracitet i ord och handling - Ett pågående utvecklingsarbete vid Konstfacks bildlärarutbildning.
NU2022- Att synliggöra lärande, 15/6-17/6 2022, Stockholm och online
2021
Artiklar och bokkapitel
Refereegranskat
Paul, E., & Gåfvels, C. (2021). Ligga steget före - Barnskötares yrkesomdöme åskådliggjort genom bedömningshandlingar.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
, 11(3), s. 22-46.
Gåfvels, C., & Lindberg, V. (2021). Theorising craft practices through sketching - The case of Swedish post-compulsory floristry and textile education..
FORMakademisk
, 14(2), s. 1-15.
Gåfvels, C. (2021). Yrkesbevis för godkänt yrkesprov i floristutbildning.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
, 10(3), s. 122-137.
Icke refereegranskat
Gåfvels, C., & Paul, E. (2021). Bedömning - tolkning, interaktion och urskiljande. I Maria Andrée; Ingrid Carlgren; Gabriel Bladh; Malin Tväråna (red.).
Ämneslärarens arbete : didaktiska perspektiv
Stockholm: Natur och kultur s. 379-408.
Gåfvels, C. (2021). Konstnärliga processer - i ett elevperspektiv. I Eva Arnqvist, Madelene Gunnarsson, Ann Magnusson (red.).
Att flytta berg : en dokumentation av Jenny Nordmarks konstprojekt Sprängsten i mötet med Anna Whitlocks gymnasium
Gåfvels, C. (2021). När läroplanen kokar över - Vad handledare respektive lärare urskiljer som kockyrkeskunnande. I Janne Kontio och Sofia Lundmark (red.).
Yrkesdidaktiska dilemman
uppl. (1). s. 121-143.
2020
Artiklar och bokkapitel
Refereegranskat
Gåfvels, C. (2020). VET teachers’ learning in feminised vocations- a comparative study of Swedish floristry and hairdressing teachers.
International Journal of Training Research
, 18(1), s. 55-67.
Icke refereegranskat
Gåfvels, C., & Berglund, I. (2020). Våras det för trädgårdsutbildning? - Varierande bilder av trädgårdsyrkens och trädgårdsutbildningens attraktionskraft. I Alexandru Panican (red.).
Yrkesutbildning på undantag : att bryta den låga attraktionskraften
Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur AB s. 191-212.
2019
Artiklar och bokkapitel
Icke refereegranskat
Gåfvels, C. (2019). Educating the Floristry Gaze. I Lázaro Moreno Herrera, Marianne Teräs, Petros Gougoulakis (red.).
Facets and aspects of research on vocationale education and training at Stockholm University : emerging Issues in research on vocational education & training
Stockholm: Premiss förlag s. 136-155.
Rapporter
Icke refereegranskat
Gåfvels, C., & Paul, E. (2019).
LÄRLING ELLER SKOLUTBILDNING - olika vägar mot samma mål?.
Solna: Skolverket.
2018
Artiklar och bokkapitel
Refereegranskat
Gåfvels, C. (2018). Colour and form - Changing expressions of vocational knowing within floristry education.
FORMakademisk
, 11(2), s. 1-11.
Rapporter
Icke refereegranskat
Gåfvels, C., & Paul, E. (2018).
Tre fallstudier av yrkeskunnande inom gymnasieskolans lärlingsutbildning.
Solna: Skolverket.
Uppdaterad: 16 november 2024
Sidansvarig: