Skip to content
Log in
Staff and students
Intranet
Webmail
Learning platform
Canvas
Applicants
Upload portfolios/files
Search
.
Start page
News
Education
Research
Library
About Konstfack
Contact us
På svenska
About Konstfack
This is Konstfack
Administration
Departments
Contact us
Staff and students
Vice-Chancellors
Administration
Department of Visual Arts and Sloyd Education
Department of Design, Interior Architecture and Visual Communication
Department of Fine Art
Department of Crafts
Vacancies at Konstfack
Publications
Workshops and studios
Visit us
- - - -
A part of Campus Total Defence
Konstfack Alumni
About the website
Partnerships and collaborations
Personal data processing at Konstfack - GDPR
Press Room
Whistleblowing
Webmail and intranet
Camilla Gåfvels
Senior Lecturer
Email
Camilla.Gafvels@konstfack.se
Phone
08-450 4169
Mobile
Organisation
Department of Visual Arts and Sloyd Education
Description
Publications, artistic output and conference papers
2025
Articles and book chapters
Refereed
Paul, E., Gåfvels, C., Holdar, S., & Lindberg, V. (2025). Tuffa bud - Apl-uppgifters betydelse för utveckling av yrkeskunnande.
Scandinavian Journal of Vocations in Development
, 10(1), p. 201-220.
Nordahl, A., Ekblom, M., Gåfvels, C., & Lindberg, V. (2025). Varför ska man ens ha den? - En undervisningsutvecklande studie om att skriva loggbok i slöjd.
Techne series
, 32(1), p. 15-33.
2024
Articles and book chapters
Refereed
Anderhag, P., Andrée, M., Björnhammer, S., & Gåfvels, C. (2024). Den praktiknära forskningens bidrag till läraryrkets kunskapsbas - en analys av kunskapsprodukter från kollaborativ didaktisk forskning.
Pedagogisk forskning i Sverige
, 29(1-2)
Gåfvels, C. (2024). How to make a bridal bouquet - sensory knowing in action.
Frontiers in Education
, 9
Gåfvels, C., Lindberg, V., & Skarelius, H. (2024). Sy ihop.
Techne series
, 31(1), p. 82-100.
Conference admissions
Refereed
Paul, E., Gåfvels, C., Lindberg, V., & Holdar, S. (2024). Concealed or accessible vocational knowing? - Vocational tasks during workplace-based learning in Swedish upper secondary school floristry education.
IX Stockholm International Conference & Research Workshop on VET May 14-16, 2024 : Book of Abstracts, 2024
IX Stockholm International Conference & Research Workshop on VET May 14-16, 2024
, p. 74-75.
Quadri, P., & Gåfvels, C. (2024). Om offentlig konst, elevinteraktion och epistemisk positionering i bildundervisning.
Book of Abstracts : LFK : Lärarnas forskningskonferens
Stockholm: Stockholm Teaching & Learning Studies – STLS, p. 74-75.
Gåfvels, C., Klope, E., & Öhman, A. (2024). Talk about hair and flowers in action - sensory knowing and aesthetic metaphors in interaction.
IX Stockholm International Conference & Research Workshop on VET May 14-16, 2024 : Book of Abstracts
IX Stockholm International Conference & Research Workshop on VET May 14-16, 2024
Gåfvels, C., & Quadri, P. (2024). The Potential of Pupil Interaction When Studying Visual Arts in School.
NERA 2024 Abstract book
NERA 2024 (Nordic Educational Research Association), Malmö University, Malmö, Sweden, March 6 - 8, 2024
, p. 514-514.
Forslind, E., & Gåfvels, C. (2024). Visuellt transkriberade sociala fenomen i praktiken - Elevers överenskommande för förståelse och göranden i PREST-ämnen.
Book of Abstracts : LFK : Lärarnas forskningskonferens
Stockholm: Stockholm Teaching & Learning Studies – STLS, p. 70-71.
Unrefereed
Gåfvels, C., Eriksson, M., & Pettersson, Å. (2024). Barnkulturens soptunnor - Samskapande runt kultur, lärande, materialitet och värde.
Kulturskole i samarbeid : Cutting edge or cutting corners
Cutting Edge Kulturskole 2024, NTNU, Institutt for lærerutdanning, Trondheim, 21-22 oktober
2023
Reports
Unrefereed
Gåfvels, C. (2023).
Fokus på bedömning - En kvalitativ studie kring bedömningspraktiker i bild, hem- och konsumentkunskap samt slöjd.
Stockholm: Kunskapsskolan.
Conference admissions
Unrefereed
Gåfvels, C. (2023). Sloyd and visual arts teaching - assessment actions and authoritative guiding.
Konstfack Research Week 2023 : Refractions
Stockholm: Konstfack University of Arts, Crafts and Design, p. 8-8.
2022
Articles and book chapters
Unrefereed
Klope, E., & Gåfvels, C. (2022). Från förlaga till egen design - Estetiska omdömen i skolförlagd frisörundervisning sedan 1970. In Åsa Broberg, Viveca Lindberg och Gun-Britt Wärvik (ed.).
Kunskapstraditioner och yrkeskunnande: kvinnors yrkesutbildning i historisk belysning
Göteborg: Makadam Förlag p. 188-208.
Conference admissions
Refereed
Nyman, P., Gåfvels, C., & Abrahamsson, O. (2022). Akademisk litteracitet i ord och handling - Ett pågående utvecklingsarbete vid Konstfacks bildlärarutbildning.
NU2022- Att synliggöra lärande, 15/6-17/6 2022, Stockholm och online
2021
Articles and book chapters
Refereed
Paul, E., & Gåfvels, C. (2021). Ligga steget före - Barnskötares yrkesomdöme åskådliggjort genom bedömningshandlingar.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
, 11(3), p. 22-46.
Gåfvels, C., & Lindberg, V. (2021). Theorising craft practices through sketching - The case of Swedish post-compulsory floristry and textile education..
FORMakademisk
, 14(2), p. 1-15.
Gåfvels, C. (2021). Yrkesbevis för godkänt yrkesprov i floristutbildning.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
, 10(3), p. 122-137.
Unrefereed
Gåfvels, C., & Paul, E. (2021). Bedömning - tolkning, interaktion och urskiljande. In Maria Andrée; Ingrid Carlgren; Gabriel Bladh; Malin Tväråna (ed.).
Ämneslärarens arbete : didaktiska perspektiv
Stockholm: Natur och kultur p. 379-408.
Gåfvels, C. (2021). Konstnärliga processer - i ett elevperspektiv. In Eva Arnqvist, Madelene Gunnarsson, Ann Magnusson (ed.).
Att flytta berg : en dokumentation av Jenny Nordmarks konstprojekt Sprängsten i mötet med Anna Whitlocks gymnasium
Gåfvels, C. (2021). När läroplanen kokar över - Vad handledare respektive lärare urskiljer som kockyrkeskunnande. In Janne Kontio och Sofia Lundmark (ed.).
Yrkesdidaktiska dilemman
ed. (1). p. 121-143.
2020
Articles and book chapters
Refereed
Gåfvels, C. (2020). VET teachers’ learning in feminised vocations- a comparative study of Swedish floristry and hairdressing teachers.
International Journal of Training Research
, 18(1), p. 55-67.
Unrefereed
Gåfvels, C., & Berglund, I. (2020). Våras det för trädgårdsutbildning? - Varierande bilder av trädgårdsyrkens och trädgårdsutbildningens attraktionskraft. In Alexandru Panican (ed.).
Yrkesutbildning på undantag : att bryta den låga attraktionskraften
Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur AB p. 191-212.
2019
Articles and book chapters
Unrefereed
Gåfvels, C. (2019). Educating the Floristry Gaze. In Lázaro Moreno Herrera, Marianne Teräs, Petros Gougoulakis (ed.).
Facets and aspects of research on vocationale education and training at Stockholm University : emerging Issues in research on vocational education & training
Stockholm: Premiss förlag p. 136-155.
Reports
Unrefereed
Gåfvels, C., & Paul, E. (2019).
LÄRLING ELLER SKOLUTBILDNING - olika vägar mot samma mål?.
Solna: Skolverket.
2018
Articles and book chapters
Refereed
Gåfvels, C. (2018). Colour and form - Changing expressions of vocational knowing within floristry education.
FORMakademisk
, 11(2), p. 1-11.
Reports
Unrefereed
Gåfvels, C., & Paul, E. (2018).
Tre fallstudier av yrkeskunnande inom gymnasieskolans lärlingsutbildning.
Solna: Skolverket.
Updated: 16 November 2024
Author: