Skip to content
Logga in
Anställda och studenter
Intranät
Webbmail
Lärplattform
Canvas
Sökande
Ladda upp arbetsprover/filer
Sök
.
Startsida
Aktuellt
Utbildning
Forskning
Bibliotek
Om Konstfack
Kontakta oss
In English
Om Konstfack
Detta är Konstfack
Förvaltning
Institutioner
Kontakta oss
Anställda och studenter
Rektorer
Förvaltningen
Institutionen för bild- och slöjdpedagogik
Institutionen för design, inredningsarkitektur och visuell kommunikation
Institutionen för konst
Institutionen för konsthantverk
Lediga anställningar
Publikationer
Verkstäder
Visning av Konstfack
- - - -
Café Glasklart
Galleri Konstfack
Konstfack Alumni
Om webbplatsen
Partnerskap och samarbeten
Personuppgiftsbehandling vid Konstfack - GDPR
Pressrum
Visselblåsning – uppmärksamma missförhållanden
Webbmail och intranät
Magnus Bärtås
Vicerektor för forskning, forskarutbildning och samverkan
E-post
Magnus.Bartas@konstfack.se
Telefon
08-450 4121
Mobil
Organisation
Rektor
Beskrivning
I am an artist, writer and head of research at Konstfack, working mainly with text and video. I am an editor of VIS – Nordic Journal for Artistic Research, and a member of SUHF:s (The Association Swedish Higher Education Institution) borard for quality. My dissertation in artistic research, You Told Me – Work stories and video essays, was presented in 2010 at The University of Gothenburg. The stories in focus in the dissertation-text are the stories behind an artwork. I call them work stories [verkberättelser]. A work story is, to use a very condensed description, a written or oral narrative about the forming of materials, immaterial units, situations, relations and social practices that is, or leads to, an artwork. The You Told Me-title of the dissertation refers not only to relations and social practice, but also to interrelations between the narrator, the viewer, images and the artist within the practice of the video-essay. In this practice of the narration is reflecting and commenting on its own process; its practical, relational, and ethical aspects. Thus, in the video essay, the work story is present to different degrees, even though often fragmentized or embedded. Here it exists in a polyphonic situation. It is a story among multiple narratives. One of the works of the dissertation, Madame & Little Boy, won the Grand Prize at Oberhausen International Filmfestival. Between 2013 and 2015 I lead the research project Microhistories (funded by National Research Council), which expanded some questions of my dissertation. The objective was an investigation of how a mutual exchange can come about between the historical perspective/approach used in microhistory, and visual art, especially the video essay genre. The project gathers knowledge from artistic practice/artistic research and the field of history and has resulted in a number of artworks, screenings, seminars and the anthology Microhistories (ed. Magnus Bärtås and Andrej Slávik). Since 2019 Mikrohistorier is a postgraduate course at Konstfack, and thereby this research project has been given a pedagogical and practical application. Beside showing my works in filmfestivals and exhibitions in galleries and museums I frequently publish essays (most often in collaboration with Fredrik Ekman). Our book All monsters must die (together with Fredrik Ekman) was shortlisted for the August Prize 2011 and is published by House of Anansi, Canada in 2015. In 2016 Göteborgs Konsthall presented a larger retrospective exhibition of my work. In my current research/practice I investigate visual/spatial text practice, based on assemblage of embroidery. An anthology with a similar theme of text art was published at Konstfack 2013 – Texst (ed. Magnus Bärtås) with contributions by Swedish authors and visual artists. The assemblage works has, beside Göteborgs Konsthall, been shown in a number of exhibitions. It has also been published in The Catalyst Experiment, by Project Art Writing at Aaarhus Litteraturcenter (Catalyst Press 2017, together with an exhibition at KH7 Artspace, Aarhus). See also “Svensk textkonst” in Samtidskonst för vanligt folk, Sveriges Konstföreningar 2013.
Publikationer, konstnärlig output och konferensbidrag
2024
Böcker
Refereegranskat
Bärtås, M., & Khosravi Noori, B (red.). (2024).
Samtida Ar(t)keologi - Den konstnärliga forskningens och historiens levande död.
Stockholm: Stockholms konstnärliga högskola
Icke refereegranskat
Bärtås, M (red.). (2024).
Mikrohistorier.
Stockholm: Hjärnstorm
Artiklar och bokkapitel
Icke refereegranskat
Bärtås, M., & Slávik, A. (2024). Om mikrohistorier.
Hjärnstorm
(154-155)
Bärtås, M. (2024). Oscar Guermouches död är en stor förlust för svenskt konstliv.
Dagens Nyheter
(2024-11-13)
Bärtås, M., & Ekman, F. (2024). Att omfamna mysteriet.
Gränslandet
Bärtås, M., & Sundström, I. (2024). Jordskugga - Arkivet för det oförklarade.
Jordskugga : Arkivet för det oförklarade
Norrköping: Norrköpings konstmuseum
Konstnärlig output
Granskad
Bärtås, M., Germain, C., Idaida, I., & Sundström, I. (2024).
Jordskugga - Arkivet för det oförklarade.
[Blandat innehåll].
Bärtås, M., & Khosravi Noori, B. (2024).
On Hospitality - Layla Al-Attar and Hotel Al-Rasheed.
[Rörlig bild, video].
Ogranskad
Bärtås, M., Gedin, A., A, A., Wåhlström, A., Kleberg Tham, A., Nordström, C., Spoerri, D., Allen, D., Laurell, E., Edström, H., Myrin, I., Sameland, J., Stigmark, K., Holmstrand, L., Guermouche, O., & Elovsson, T. (2024).
Inmundigas.
[Blandat innehåll].
Konferensbidrag
Refereegranskat
Bärtås, M., & Khosravi Noori, B. (2024). Brijuni - A Necromantic Theatre.
Postcolonial, Decolonial, Postimperial, Deimperial : Book of Abstracts
Postcolonial, Decolonial, Postimperial, Deimperial, 15-17 May, 2024, University of Rijeka, Croatia
, s. 47-48.
Icke refereegranskat
Bärtås, M. (2024). Konstnärlig forskning - historik och kontext.
En dag om konstnärliga forskningsdata, Stockholm, 15 oktober 2024
2023
Konstnärlig output
Granskad
Bärtås, M., & Khosravi Noori, B. (2023).
On Hospitality - Layla Al-Attar and Hotel Al-Rasheed.
[Rörlig bild, video].
Ogranskad
Bärtås, M. (2023).
The Great Memory.
[Text].
Konferensbidrag
Icke refereegranskat
Bärtås, M. (2023). Refractions - on research at Konstfack.
Konstfack Research Week 2023, Refractions, 23-27 January, Konstfack, Stockholm, Sweden
2022
Artiklar och bokkapitel
Icke refereegranskat
Bärtås, M. (2022). Correspondences - Hyun A and Mishima Yukio. I Hyun A (red.).
Reflex of the Flower
Seoul: Mediabus s. 211-220.
Konstnärlig output
Granskad
Bärtås, M., & Khosravi Noori, B. (2022).
Brioni - en nekromantisk teater.
[Blandat innehåll].
Bärtås, M. (2022).
One Day.
[Blandat innehåll].
2021
Böcker
Icke refereegranskat
Bärtås, M., & Ekman, F. (2021).
Orienterarsjukan och andra berättelser.
Stockholm: Kaunitz-Olsson
Konferensbidrag
Icke refereegranskat
Bärtås, M. (2021). Are You Interested in Hair? - An Introduction to Artistic Research.
Konstfack Research Week 2021
Konstfack Research Week 2021, 25-29 January 2021
2020
Böcker
Icke refereegranskat
Bärtås, M (red.). (2020).
VIS Nordic journal for artistic research, nr 3.
Stockholm: Stockholms konstnärliga högskola
Artiklar och bokkapitel
Refereegranskat
Bärtås, M. (2020). Stills from The Miracle in Tensta (Theoria). I Peter Aronsson, Andrej Slávik & Birgitta Svensson (red.).
Images in History/History in Images : Towards and (audio)visual historiography
Stockholm: Kungl. Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien s. 237-251.
Icke refereegranskat
Bärtås, M. (2020). The Miracle of Tensta (Theoria). I Maria Lind and Lars Bang Larsson (red.).
The New Model : An Inquiry
Berlin: Sternberg Press s. 91-100.
Konferensbidrag
Icke refereegranskat
Bärtås, M. (2020). The Photo Object.
Changwon Sculpture Biennale International Conference 2020, Changwon, Sydkorea, 17 september - 1 november 2020
2019
Böcker
Icke refereegranskat
Bärtås, M (red.). (2019).
VIS Nordic journal for artistic research, nr 2.
Stockholm: Stockholms konstnärliga högskola
Artiklar och bokkapitel
Refereegranskat
Bärtås, M. (2019). Bye Bye Monkey.
Roadkill : a project based on the photos of Anders Ängsvik
Stockholm: Praun & Guermouche
Icke refereegranskat
Bärtås, M., & Ekman, F. (2019). Det reaktionära avantgardet - Om Romaine Brooks och Gabriele D'Annunzio.
Paletten
s. 30-37.
Bärtås, M. (2019). Forskning pågår!. I Susanne Helgeson (red.).
175 år av kamp, glädje och misslyckanden
Stockholm: Konstfack s. 146-146.
Konstnärlig output
Granskad
Bärtås, M. (2019).
The Three Great Stimulants.
[Blandat innehåll].
2018
Konstnärlig output
Granskad
Bärtås, M. (2018).
Age of Anger.
[Blandat innehåll].
Bärtås, M. (2018).
Kumiko, Johnny Walker & The Cute.
[Rörlig bild, video].
Konferensbidrag
Icke refereegranskat
Bärtås, M. (2018). Who is a Researcher? - art making and densified knowledge.
Nordic hands
Aarhus: HINT project
2017
Böcker
Icke refereegranskat
Bärtås, M., & Ekman, F. (2017).
Bebådaren - Gabriele D'Annunzio och fascismens födelse.
Stockholm: Bonnier
Artiklar och bokkapitel
Icke refereegranskat
Bärtås, M. (2017). Notes on texts and warning and fear. I Lise Haurum, Trine Rytter Andersen (red.).
The catalyst experiment
Aarhus: CatalYst
2016
Böcker
Icke refereegranskat
Bärtås, M., & Slávik, A (red.). (2016).
Microhistories.
Stockholm: Konstfack
Artiklar och bokkapitel
Icke refereegranskat
Bärtås, M. (2016). Epilogue - Big ships and small boats. I Magnus Bärtås, Andrej Slávik (red.).
Microhistories
Stockholm: Konstfack s. 294-299.
Bärtås, M. (2016). Script card used in the making of the video essay Madame & Little Boy, 2009. I Roger von Reybekiel and Julie Cirelli (red.).
Text not necessarily meant to be viewed as art
Stockholm: Konstfack s. 123-124.
Bärtås, M. (2016). The miracle of Tensta (Theoria). I Magnus Bärtås, Andrej Slávik (red.).
Microhistories
Stockholm: Konstfack s. 24-32.
Bärtås, M. (2016). The strangest stranger. I Magnus Bärtås, Andrej Slávik (red.).
Microhistories
Stockholm: Konstfack s. 210-239.
Konstnärlig output
Granskad
Bärtås, M. (2016).
The Strangest Stranger and Other Stories.
[Blandat innehåll].
2015
Böcker
Icke refereegranskat
Bärtås, M., & Ekman, F. (2015).
All monsters must die - an excursion to North Korea.
Toronto: Anasi International
Artiklar och bokkapitel
Icke refereegranskat
Bärtås, M. (2015). Biographies. I Maria Lantz, Staffan Lundgren (red.).
Radical Re Re Re Re Re Rethinking
1 uppl. Stockholm: Konstfack s. 96-105.
2014
Böcker
Icke refereegranskat
Bärtås, M., & Ekman, F. (2014).
Yezidier - en reseessä.
Farsta: Molin & Sorgenfrei
Artiklar och bokkapitel
Icke refereegranskat
Bärtås, M. (2014). The Emergence of Texts.
Worlds don’t come easy
Reykjavik: FUMF
Konstnärlig output
Granskad
Bärtås, M. (2014).
Miraklet i Tensta (theoria).
[Rörlig bild, video].
2013
Artiklar och bokkapitel
Icke refereegranskat
Bärtås, M. (2013). Om det gulliga.
Ett lysande namn
(22-23)
Bärtås, M., & Ekman, F. (2013). Titos lustgård.
Granta : arena för ny litteratur
(2)
Bärtås, M. (2013). Verkberättelse som pilgrimage.
ArtMonitor
(10), s. 11-31.
Bärtås, M. (2013). Svensk textkonst.
Samtidskonst för vanligt folk
Limhamn: Sveriges konstföreningar
Uppdaterad: 11 november 2024
Sidansvarig:
Denna webbplats använder
cookies
. Genom att använda Konstfack.se samtycker du till att vi använder dessa.
Jag förstår / Stäng