Välkommen till Konstfacks digitala galleri där studenter som ställer ut syns parallellt med sina fysiska utställningar. Här samlas det mesta som ställs ut på skolans 23 000 kvadrat, ofta med en intervju med utställaren – fördjupning alltså. Välkommen in!
31 oktober - 9 november 2024
Galleri Konstfack
The act of folding and unfolding is explored through sculptures, performance and sounds in this exhibition. A paper, a memory, a language and a body is folded/unfolded.
15-24 maj 2024
Vårutställningen 2024 anordnas som en enda gigantisk grupputställning där kandidat-, master- och lärarstudenternas verk ställs ut tillsammans i Konstfacks lokaler. Undantaget konstmasterstudenterna som tagit ett eget initiativ till att mellan den 16 och 24 maj ställa ut på Färgfabriken.
2-11 februari 2024
Vita havet
MA1 at Fine Art welcome you to dive into our heads and hearts for our first group exhibition.
19-26 januari 2024
Vita havet
Two new solo exhibitions by MFA students Krizia Zurita and Jamie Gilroy Barrett.
6-26 maj 2023
Årets vårutställning cureras av curator-kollektivet Dotdotdot (Lisa Juntunen Roos, Petter Rhodiner och Amy Worrall). Alla tre har gått på Konstfack. Den visuella identiten är skapade av Laslo Strong, som har en masterexamen från programmet Visuell kommunikation på Konstfack 2022.
16-22 december 2022
Vita havet
We are looking and looking back. Searching for something we already know, something we knew, that is very close to the skin but also somewhere in the past. We have come to know the kinship between us. Our narratives move in and out of each other.
After learning, locating knowledge, forgetting and learning again. In this exhibition we express what we know and expand the known even further.
18-24 november 2022
Vita havet
Ljuder, vända, vrid och dela / Vilja / Ut och upp, in och aldrig, Alla
14-25 november 2022
Biblioteket
Maja Björk, student på master programmet CRAFT - Textil, visar obekväma textilskulpturer och serietidningar som behandlar all den ångest, svartsjuka, hjärtesorg och misslyckanden du kan drömma om. Skäm bort dig själv med känslor du önskar att du inte hade. Njut av den mindre trevliga sidan av livet!
30 september - 7 oktober 2022
Galleri Konstfack
Ailin Mirlashari undersöker Husbys konstnärslegend Shakir Attiyahs liv. I ett videoverk, baserat på fakta och fiktion, berättar hon om en mikrohistoria som osynliggjorts, och hamnat mellan raderna av vår samtid och utanför institutionernas slutna dörrar. Kan berättelser som vi inte visste att vi inte visste om hjälpa oss att förstå och ifrågasätta vår dåtid, nutid och framtid?
23-30 september 2022
Vita Havet
Tim Drougge berättar:
"I utställningen har jag med hjälp av måleri och video tagit mig an ämnet verklighetsflykt; att hitta olika platser att gömma sig på när livet blir för tufft. Här skapar varje bild en egen stämning, lite som olika låtar på ett album där ett verk är mer kaosartat och ett annat mer lugnt och metodisk. På det sättet kommer verken aldrig för långt ifrån varandra, deras olikheter blir istället det som skapar helhet".
4-13 april 2022
Vita Havet and the student union gallery
Exam exhibition MA2 CRAFT!
10-14 januari 2022
Seminariegatan 1
Exhibition by the first year Master's students of CRAFT! programme – Jewellery and Corpus, Ceramics and Glass, and Textiles.
The exhibition is presented by Professor Anders Ljungberg.
28 oktober - 5 november 2021
Vita havet
Installation av en dagbok bestående av 120 intuitivt abstrakta oljepastell-teckningar. Jag skapade verket under en resa i Indien då jag utforskade min mammas historia. Projektet resulterade i en visuell dagbok som instinktivt kom att symbolisera resan, vilket hjälpte mig att förstå min relation till Indien. Projektet visas i film, skulptur och bild.
Jesper Bror Palmqvist är student på kandidatprogrammet Konst, år 3.
30 september - 10 oktober 2021
Galleri Konstfack I
Scen 1. Du föds/någon föder dig/du blir till.
Det flackar mellan två ställen, en inre och en yttre sfär. Ring of fire.
I alla fall. Detta är en serie målningar sprungna ur det mänskliga som typexempel (vilket inte existerar, det finns bara exkluderande egenarter och dramer).
Fanny Saga studerar sista året på kandidatprogrammet Konst, och detta är hennes examensprojekt. Hon arbetar med måleri och video.
8-18 april 2021
Black Box (projektrum A1)
Painting as will and resistance.
What we encounter in painting is not so much the authentically revealed self of the painter, but rather signs that insinuate that this absent self is somewhat present in it. /Isabelle Graw/
So, then what is a painting?
Perhaps it is all about time, a certain amount of time in the constant murmuring stream of consciousness and the unconscious. A shape cut out of the amorphous. A recording of time spent in uncertainty, not knowing what is going to present itself.
To bear the contradiction of in one hand allowing the permission of having an aim versus the absolute requirement of at some point let go of the model, the aim. And thus, submit to painting.
In the glitch between distance and sensibility, an utterance, a pronouncement takes place.
8-18 april 2021
Galleri Konstfack I
I believe I am disconnected from the land.
I have turned my gaze to my origin and access. I collect and work with material from my home area: a rural environment with agriculture and forest industry. I paint with pigments that I have made from dye plants I cultivate and harvest each year, make paper sheets of old newspapers, and build frames with wood felled by an arborist.
The alchemical term solve et coagula describe the refinement process that material goes through to transform into another form. I imagine how dissolution and coagulation can occur in painting and how I can manifest that physically.
8-17 april 2021
Galleri Konstfack II
>>Soil-on-to-logic<< is a proposal for long term engagement, a time for speculation, a refusal of binary formations and most probably a space for (un)learning in public. It’s a sneaking suspicion following me, of what it means to be a creator? The creator of something. What is produced in these hands and what is reproduced in common sphere? And the other way around. Trying to deal with, understand complexities, take responsibility and (un)learn has never been comfortable. Transition is often both painful and relieving, pleasurable and confusing. And it means to sometimes fumble around blinded by the sun and to insist on things I’m certainly not sure about. I hate to fail, and maybe that is, in a way, what (un)learning is all about.
The exhibition contains a performative installation and the film ’Weathering Heights’; a poetic speculation of how the term ’weathering’ (as coined by A. Neimanis and R. Loewen Walker) could be translated into a narrative form and dramaturgy, using and refusing filmic conventions.
30 mars - 4 april 2021
Galleri Konstfack I
In this exhibition, by presenting a combination between film and performance within the setting of the installation, I attempt to put an emphasis on the relationship between dance, film and archetypes to put light on the question and problematics of cultural miscommunication and belonging. I have used the myth of “Roshanak” as the symbol for the eastern seducing woman, who later on became the empress of Greece using his dance as is inscribed in the pages of history. She is the daughter of Oxyartes (the last governor of Bactria and Sogdia), who had surrendered to the enemy's army during the raid on Iran.
25 mars - 4 april 2021
Galleri Konstfack II
Madeleine Hertz's work revolves around spatial interventions of the places we inhabit, connected to structural ideas of certain environments interpreted through architectural conceptualizations such as form and function.
A couple of years ago, the large building across Konstfack was being razed, leaving an open chasm where it was once located. I've been continually watching this place; from the blasting of the grounds, the expansion and the shielding of the area, to the new architecture of a residential building taking form – walls that are lifted into position by yellow cranes reaching toward the sky and concrete viciously poured out to make a floor. The building will eventually serve its purpose, but for now it’s still a place under construction.
The gallery space of Konstfack has its own purpose within the institution, which is visualized by its characteristics – the white solid walls, the neutral grey floors and the large windows necessary for the flow of daylight. When there’s no art installed in the gallery, a slight sense of void occurs – you can instead discern its intrinsic materials. As a way to recognize and examine this space we inhabit, I want to acknowledge the emergent properties of its architecture – what constitutes it and what surrounds us.
This space serves to compose itself in fragments – notions of a window creating the sensory perception of the outside world, the symmetrical patterning of the floor tiles and the column, with its structural dominion. By slightly skewing the perspectives of those fragments, I want to alter the inherent features in themselves, as well as merge the space with its surroundings, aiming to offer an alternative spatial imagination.
The exhibition contains sculptural and video-based interventions of the three fragments.
Material: artificial grass, wood
Material: concrete. Each piece is18 mm thick and measures 345x260x430 cm
Material: wood. Measures 345x55x55 cm, foot 150x150 cm
Video projection on wooden frame. HD-video, 10 second loop
19-21 mars 2021
Konstfack
Textil Kandidat 2 undersöker i den här utställningen vad konsthantverklig produktion kan vara.
18-27 februari 2021
Galleri Konstfack I
Materialen i utställningen är tagna från ett hus. Ett flerfamiljshus i rött trä som 2014-2020 stod i utkanten av en äng, på en plats utan adress, nära Ulriksdals station i Solna. Huset stod tomt och under de åren återvände jag kontinuerligt till en av lägenheterna. Anledningen till att jag åkte till just detta hus går att läsa mer om i min bok Vännernas arena (2020).
Skivorna av plywood sattes en gång upp av Solna stad som skydd för husets fönster. Detta medförde också att rummen förlades i mörker och våren 2016 valde jag att plocka ned dom.
Verken Glas I, II och III består av nedsmälta skärvor från husets fönster.
Videoverket Eftervärld är en dokumentation av den flytt som skedde i december 2020. Huset flyttades då från sin plats på ängen till en ny, mer permanent placering. Kameran filmar in i den lägenhet jag under åren återvänt till.
18-26 februari 2021
Konstfack
The exhibition Re-Construction "Here .. Now" shows a new work that explores the relations that Alkateeb have been reconstructing in their installations since 2012. This installation "now..here" is one step in a changing relationship, one piece in a continuing series.
The chairs are still carrying the humans who used them, incarnating them. In this peace, plaster casts of chairs are part. Making the casts, a new process for me, meant a lot of destruction to the installation's main chair: the process of putting the plaster and cutting it off with a knife was destroying the skin of the chair.
The seesaw? It broke in the process of balancing the power. The conversation broke. The opposing side, sticking together, backing each other, too heavy.
4-14 februari 2021
Galleri Konstfack II
The exhibition shows new video works and photography that explore ideas concerning land ownership, modern architecture and folklore. The works are results of field research Nicola Godman has done where she grew up on northern Gotland, in the off-season and during a month of script writing at Kustateljén film studio in the summer of 2020. The works in the exhibition are a joint investigation into storytelling, filmmaking and local heritage, during her Master's in Fine Art at Konstfack.
The Spirit, The Lamp & The Permanent Inhabitant, videoinstallation, 10:28 min
The Spirit, The Lamp & The Permanent Inhabitant, videoinstallation, 10:28 min
Skydd I,II & III, fotoserie, 39 x 26 cm
Skydd I
Skydd II
Skydd III
Avstyckningen, hd-video 5:55 min
Avstyckningen, hd-video 5:55 min
21-30 januari 2021
Galleri Konstfack I
Efter många år av konststudier som nu lett fram till min masterutställning har jag allt mer velat reducera mitt arbete och hitta tillbaka till den lekfullhet som en gång gjorde att jag fastnade för att utbilda mig inom fri konst. Denna känsla är utgångspunkten till de sju skulpturer som utgör utställningen "Den alldagliga".
Skulpturerna består av akrystal- och gipsavgjutningar av olika objekt som finns i min omedelbara närhet; en matvara från mitt kök, ett ofärdigt verk i ateljén, en del av min kropp. Dessa bitar har sedan sammanfogats i en intuitiv process där ologiska möten av objekt skapar nya kroppar med inspiration från konsthistorien, konsumtionskulturen och det humoristiskt alldagliga.
21-30 januari 2021
Galleri Konstfack II
The exhibition 'Ägget som ledde in i evigheten/ The Egg that Leads intro Eternity' considers myths and symbolism rising from the work of the hand, playing with the intuitive poetics of silent knowledge.
18-22 januari 2021
Trapphusgalleriet
Utställningen visar resultatet från kursen Utblick & Utforskande på kandidatprogrammet Smycke och corpus: Ädellab.
"Inter-dependence" har varit huvudtemat för kursen. Hur kan vi som utövare dela med oss och skapa modeller för samarbete och en mer socialt hållbar utveckling inom vårt område?
Varje klass har utformat ramar för och genomfört ett samarbetsprojekt som nu visas upp.
18-23 januari 2021
Vita havet
To paint is much like trying to spell something unknown, not using words. I am interested in the way in which a painting speak. If text is said to know before the author, I think have a similar attitude towards the medium and materials that I work with. Days can be spent listening and silence suddenly appears to be filled with meaning.
18-23 januari 2021
Vita havet
Kandidatutställning av Berit Sepp, student på kandidatprogrammet Konst.
Arbetshandsken 88 PASA/PBSA började produceras i Kina på 70 talet efter kulturrevolutionen. Ambitionen var att sysselsätta så mycket folk som möjligt för att bygga en stark industri. Modellen med de blå-svart-röda ränderna och svinläder är än idag en exportvara som går att köpa runt om i världen.
De två utställda verkens titlar:
- Top Quality
P – Pigskin
/A/B – Quality/
S - Backhand material
- Best Price
A - Inner lining
17 december 2020 - 3 januari 2021
Vita havet
Studenter på kandidatprogrammet Keramik och glas år 3 ställer ut redovisning av kursen "Reflekterad praktik".
10-18 december 2020
Galleri Konstfack I
Om tillhörighet, utanförskap, natur, flock och makt i Jesper Thours masterutställning.
27 november - 4 december 2020
Galleri Konstfack I
Någonting föds ur en olycka - Something is born out of an accident
27 november - 4 december 2020
Seminariegatan 1
Fyra eventuella slutsatser, summering av ett arbete.
23-28 november 2020
Seminariegatan 1
Verk från den årliga kursen "Plankan" för kandidat år 1 på Inredningsarkitektur och Möbelformgivning.
13-21 november 2020
Galleri Konstfack I
Verk - lista och texter.pdf / Works - list and texts.pdf
13-21 november 2020
Galleri Konstfack II
LJUSET KOMMER ATT GE TILLBAKA ALLT SOM MÖRKRET STAL
En skyddande struktur vars innehåll på något vis skiljer sig från det som är utanför. Alice hittar guldnyckeln, hon får tillgång till underlandet. En skog. Djuret ömsar skinn och fjärilarna reser sig mot himlen.
5 november - 19 december 2020
Wetterling Gallery
4-8 november 2020
Vita havet
30 oktober - 7 november 2020
Galleri Konstfack I
30 oktober - 7 november 2020
Galleri Konstfack II
15-24 oktober 2020
Galleri Konstfack I och II
"Alien Beauty" av Fredrik Odenius, "its never 2 late" av Henrik Söderström, och "Den ljusa väven" av Sebastian Eklund.
Fredrik Odenius
Alien Beauty
Henrik Söderström
its never 2 late
Sebastian Eklund
Den ljusa väven
2-10 oktober 2020
Galleri Konstfack I och II
Årets första kandidatutställare från Institutionen för konst, Ylva Kublik Borg, William Reed och Leonie Dahlström, visar sina pågående arbeten Lampa blomma, Chimeraproject och Cavaletti.
Ylva Kublik Borg
Lampa blomma
Ett nedslag i det jag hållit på med på Konstfack under det senaste året. Det är ett sökande efter och samtidigt ovilja till metod och innehåll. Jag har rört mig i fysiska rum bebodda av det som kallas statliga institutioner. Hittat saker och funderat över dess innebörd. Till exempel om en lampa lyser eller belyser och vad orkidéen i fönstret gör där.
William Reed
CHIMERAPROJECT
Chimären har sitt ursprung i den Grekiska mytologin som ett odjur ihopsatt av ett lejon, en get och en orm. Dessa tre kombinerade i en varelse är symboliskt för djuriskt beteende, något som lurar under det mänskligas sinnets mörka yta. Idag används Chimär som ett begrepp med flera betydelser. Inom genetik används det för att beskriva en levande organism som har en eller fler olika genetiska koder, eller användas för att beskriva ett livlöst objekt ihopsatt av flera delar och i modernt ordspråk något som man
hoppas på men som är omöjligt att uppnå, en illusion, ett hjärnspöke. Liksom sökandet eller skapandet av evigt liv, en utdöd art, ett utopiskt samhälle, men endast finna besvikelse när det tunna silket som skiljer myten från den olycksbådande verkligheten är som mest ömtåligt. Där bilden av dekadens i det vardagliga avslöjar en grund byggd på ekologisk kollaps.
Mitt intresse ligger i måleriets och bildspråkets egenskaper, komplexitet och eventuella misslyckanden att skildra världen genom måleriska berättelser genom att föra samman konst och alldagliga objekt till naturens nivå, ge medvetenhet om de medierings- och representationsverktyg som används för att skildra dessa världar. Ett visuellt och fysiskt berättande med bilder som representerar en kraftfull och poetisk visualisering av samtiden i all sin dystra och magiska verklighet som med hjälp av objekt och installationer förstärker den måleriska tematiken. Tillsammans skapar de ett nytt sammanhang, en ny plats och fungerar som lekfulla påminnelser om att våra tillverkade ideal är underkastade till krafter både naturliga och övernaturliga.
Leonie Dahlström
Cavaletti
ställning med vridbar skiva på vilken skulpturer formas
låg hinderbock vid hästars grundträning (italienska: "lilla häst”) stötta av fyra ben
Skulpturer sprungna ur ordet Cavaletti.
seriebyte:1
kryss av bommar och trä
seriebyte: 2
metallrör
metallstavar
seriebyte:3
metallbockar