Till minne av Gert Z Nordström

17 november 2025

Gert Z (1931–2025), nestorn inom svensk bildpedagogik, har gått ur tiden. Kenneth Karlsson porträtterar den tidigare prefekten och professorn på Konstfack.

Illustration: Ulf Klarén


För att förstå den enorma, breda och mångbottnade insats Gert Z Nordström kom att utföra under sina 28 år som prefekt och professor på Konstfack och IBIS (f.d. TI och BI) behöver man se hur tjänstetillsättningen gick till.

Utbildad till konstnär på Valand och till teckningslärare på Konstfack blev han 1968 utnämnd till föreståndare och vice rektor på Konstfack av dåvarande utbildningsminister Olof Palme. Detta skedde under tumultartade former då studenterna på Teckningslärarinstitutet (TI) högljutt protesterade mot en annan tillsättning och i stället krävt att Gert Z skulle tillsättas. Bland studenterna fanns ett utbrett missnöje med den rådande utbildningens konservativa undervisningssätt och inskränkta innehåll. Gert Z hade gjort sig känd bland studenterna genom artiklar i bland annat tidskriften Teckning för att kritisera skolans teckningsämne för att vara snävt och samhällsfrånvänt och förespråkat bildandet av ett nytt bildämne.

Med den befogenhet tillsättningen gav och med stöd och mandat från studenterna kunde Gert Z nu starta och leda en omfattande omvandling av TI och teckningsämnet. Och som han tog sig an och gjorde det. Utbildningen omvandlades i grunden. Nya lärare anställdes till utbildningen, inte för att karriären utan för att deltagande i förändringsarbetet lockade. Alla bildframställningsätt, inte bara teckning, skulle nu behandlas varför sådant som fotografi och film infördes, lärare för detta tillsattes och verkstäder och laboratorier för detta uppfördes. Mer teoretiska ämnen som kulturpolitisk orientering, miljökunskap och visuell kommunikation kom att utformas, införas och lärare för detta anställas. Utbildningen demokratiserades med studentinflytande och Gert Z själv var deltagande och närvarande i utbildningen som organisatör, lärare, sammanhållande kraft och föredragshållare vid de otal stormöten som studenterna höll för att garantera det fortsatta förändringsarbetet.

Gert Z förstod tidigt att ett nytt ämne måste formuleras och i Bilden, skolan och samhället (1970) utvecklade han tillsammans med den tidigare studenten Christer Romilson ett nytt bildämne och en ny polariserande och kritiskt granskande pedagogik som skulle ersätta den traditionella auktoritära pedagogiken och dess motpol, det fria skapandet. Utvecklandet av bildämnet och en alternativ pedagogik kom Gert Z framöver helhjärtat att ägna sig åt, samtidigt som han som rektor skötte undervisningen och den mer administrativa sidan på institutionen.

Ett nytt bildämne behövde också förankras teoretiskt. Med semiotiken, den allmänna teckenläran, hittade Gert Z ett nytt användbart teckenbegrepp, med vilket bilden kunde uppfattas som ett språk - ett bildspråk. Gert Z använde, anpassade och utvecklade semiotiken till grund för bildämnet, varför den också kom att kallas zemiotik.

Bildämnet utvecklade han inte ensam. Något som kännetecknade Gert Z var att initiera och skapa samarbetsprojekt som resulterade i publikationer, läroböcker och utställningar. För att nämna några få. Antologin Bildanalys (1974) väckte bred uppmärksamhet, översattes och skrevs tillsammans med lärare på TI, med flera. Läroboken Bild och form (1974) var ett annat samarbetsprojekt. Stockholm blodbad (1979) var ett projekt i vilket bilden användes som verktyg för erövrandet av kunskap, genomfört tillsammans med lärare och konstnärer och som resulterade i en utställning på Moderna Museet, en utställning i Danmark samt i en publikation. Ett annat stråk som Gert Z behandlade var konsten. Samarbetsprojektet och antologin Den åldrande modernismen (1977) förebådade debatten kring postmodernismen på 80-talet. Sedermera skrev han i det sammanhanget också Bilden i det postmoderna samhället (1989). Den polariserande pedagogiken utvecklades bland annat i Kreativitet och medvetenhet (1975).

1984 blev han utnämnd till förste professorn i Bildpedagogik på Konstfack. Gert Z som tidigt insett behovet och nödvändigheten av att utveckla forskning kring bildpedagogik och att göra Bildlärarinstitutet (BI) till en forskningsinstitution, gavs nu bättre möjlighet till detta. I samarbete med Lärarhögskolan utarbetades forskningsförberedande påbyggnadskurser till grundutbildningen där den tredje etappen kom att leda till magisterexamen. De historiskt första studenterna examinerades 1996 och har sedan dess bara fortsatt. Det var också det året som Gert Z gick i pension och det gjordes med ett stort samarbetsprojekt, Rum, relation, retorik, som inte bara omfattade en antologi, utan utställningar, föredrag och en symposievecka där de olika bidragen diskuterades och kritiserades. Men också med en retrospektiv galleriutställning med Gerts målningar.

Efter pensioneringen kom Gert att vara verksam i ytterligare över 20 år på andra institutioner. Jönköpings högskola såg möjligheten till att knipa och ge honom goda villkor som biträdande professor i Medie- och kommunikationsvetenskap. Senare blev han också biträdande professor i Informationsdesign vid Mälardalens högskola och professor i Bildpedagogik vid HDK Göteborgs universitet. Han kom under dessa år att ge ut tiotalet böcker varav Det konstnärliga språket kom ut så sent som 2023. Med de böcker och produktioner han även gjorde på Konstfack så blev det sammanlagt över ett trettiotal. Och då har jag inte nämnt att han även skrev och gärna sjöng visor och kunde traktera munspel. Att delta i de projekt som initierats av Gert Z blev därav aldrig tråkiga. På IBIS används och sjungs sånger ur GZNs vishäfte fortfarande emellanåt. Gert Z blev 94 år.

/ Kenneth Karlsson
Student vid TI 1974-78, anställd som lärare och forskningssekreterare vid BI 1994, magister i Bildpedagogik 1996 och sedermera adjunkt och lektor i Konst-och bildvetenskap vid BI och IBIS 1996-2021.

Uppdaterad: 17 november 2025
Sidansvarig: