Konstfack fick examensrätt på forskarnivå 2022 och Cecilia Hei Mee Flumé är den första doktoranden som tar en doktorsexamen i konstnärlig gestaltning inom bild, form, rum. Den 11 juni försvarade hon sitt konstnärliga forskningsprojekt "There Is No Place Like Home – Illustrating Heritage, Race and Class Through the Personal Story of International Adoption".

Foto: Kristina Sandin
Inför en samlad publik av kollegor, studenter, betygsnämnd och inbjudna gäster presenterade och försvarade Cecilia Hei Mee Flumé sitt konstnärliga forskningsprojekt. Opponent var Nanette Hoogslag, universitetslektor vid Cambridge School of Art.
Det konstnärliga projektet består av två delar, dels en bildroman, dels en skriftlig del som kallas ”Följeslagaren”. Bildromanen, ett sekventiellt, visuellt berättarformat, används som både ett konstnärligt och akademiskt verktyg. I den samspelar text och bild för att illustrera och berätta, men det är bilderna som ges det största utrymmet och får ansvarsrollen.
Cecilia Hei Mee Flumé har undersökt och gestaltat hur intersektionella aspekter av adoption, ras, klass och identitet kan belysas genom illustration. Samtidigt utmanar hon normer, förväntningar och system. Illustrationerna bär på lager av mening. Färg, ornament, komposition och hantverk är medvetna val för att utmana modernismens design.
Bildberättande kan bära politiskt innehåll
Genom sin egen berättelse som adopterad från Sydkorea till Sverige, har Cecilia Hei Mee Flumé låtit den personliga erfarenheten av mellanförskap bli en del av forskningen. Hon visar hur bildberättande kan bära politiskt innehåll och bidra till en bredare förståelse för sociala strukturer.
Under disputationen diskuterades bland annat det faktum att det för 10-15 år sedan var svårt att framföra kritik mot internationella adoptioner. Tidigt blev det därför en strategi för Cecilia Hei Mee Flumé att skapa bilder som talade på ett mjukt sätt, men som samtidigt var subversiva. Opponenten Nanette Hoogslag lyfte fram hur illustration kan vara ett sätt att utöva mjuk makt, soft power.
– Jag ville visa olika sätt som illustration kan fungera på. Och samtidigt föra fram den kritiska berättelsen om transnationell adoption, sa Cecilia Hei Mee Flumé under disputationen.
Kroppslig, känslomässig och kulturell inblick
Hon nämnde även den utredning som Adoptionskommissionen överlämnade till regeringen den 2 juni i år. Där kommissionens språk är juridiskt, faktabaserat och institutionellt, erbjuder "There Is No Place Like Home" en kroppslig, känslomässig och kulturell inblick i vad adoption kan innebära.
Cecilia Hei Mee Flumé fick också frågor som rörde hennes avbildning av Korea, där hon beskrev att bildspråket, eller det visuella uttrycket, representerar en adopterad persons uppfattning om, eller förståelse av, vad Korea är.
"Följeslagaren" är en guide som visar hur bildromanen utformades som ett forskningsprojekt. Den formulerar också verkets bakgrund, teori, metod, avsikt, design och källor och reflekterar över position, läsbarhet, kommunikation, transparens och tillgänglighet.
Betygsnämnden bestod av Adam Bergholm, Anette Højlund, Behzad Khosravi Noori, Hilde Kramer och Karen Jiyun Sung. Handledare var Sara Teleman och Moa Matthis. Ordförande var Mathew Gregory.
Cecilia Hei Mee Flumé började sin doktorandtjänst i november 2020 och har forskat inom visuell kommunikation med fokus på illustration. Cecilia har examen från masterprogrammet Visuell kommunikation 2016. Cecilia Hei Mee Flumé är nu doktor i konstnärlig gestaltning inom bild, form, rum.
DiVA portal: There Is No Place Like Home: Illustrating Heritage, Race and Class Through the Personal Story of International Adoption
Ladda ner "Följeslagaren" (The Companion) på engelska: Cecilia Flumé, Art and Illustration