World in My Eyes – hösten 2024 och våren 2025

20 augusti 2024

I den andra säsongen av "World in My Eyes" – en serie konstnärssamtal presenteras Jonathas de Andrade, Selma Selman, Salman Toor och Cecilia Vicuña. De medverkande konstnärerna bidrar både till samtidskonstens diskursiva och formella hybriditetet i ett ögonblick av akut geopolitisk förändring och ökande polarisering.


World In My Eyes – en serie konstnärssamtal

All the islands in the ocean
All the heaven's in the motion
Let me show you the world in my eyes
// Depeche Mode (1990)

"World in My Eyes", som inleddes 2023, är en serie konstnärssamtal i Stockholm som presenteras genom ett samarbete mellan Konstfack, Moderna Museet och Kungliga Konsthögskolan och arrangeras av Mötesplats Mariatorget. Titeln är hämtad från den engelska syntgruppen Depeche Modes 1990-talshit och serien syftar till att presentera konstnärliga perspektiv från ett brett spektrum av medier som förändrar förhållandet mellan materiella processer och sociopolitiska föreställningar.

Torsdag 17 oktober 2024
Jonathas de Andrade

Onsdag 6 november 2024
Selma Selman

Onsdag 26 februari 2025
Salman Toor

Fredag 16 maj 2025
Cecilia Vicuña

Tid: kl 18:00-19:30
Plats: Mötesplats Mariatorget, Mariatorget 10

Språk: Engelska
Pris: 80 kr (fri entré för studenter)
Biljetter: www.stadsmissionen.se/motesplats-mariatorget/kalendarium


Jonathas de Andrade

17 oktober 2024

Foto: Jéssica Bernardo


I sitt senaste verk "Na Cidade da Ressaca" ("In the Hangover City", 2023) porträtterar Jonathas de Andrade (född 1982 i Maceió, Brasilien) staden Recife, Brasilien, där han bor i dag. Verket följer Recifes invånare och speglar platsens viktiga inflytande på de Andrades politiska och historiska förståelse och hur han formades som konstnär. Jonathas de Andrade ägnar sig åt minnet och hur det påverkar föremål och symboler i det brasilianska samhället. Han arbetar främst med installation, fotografi och video, som fungerar som verktyg för att fördjupa sig i relationers och formers inverkan till följd av urbanisering och makt.

Genom sitt arbete undersöker de Andrade den modernistiska kulturens resonanser i det brasilianska samhället, särskilt mot bakgrund av Brasiliens repressiva politik under 1900-talet. Hans engagemang i den brasilianska modernismen, som ofta kombinerade inhemska och afrikanska element med modernistisk estetik, innebär också att han ingår i en linje av konstnärer som konfronterar ett kolonialt förflutet och dess samtida fortgående.

Sedan 2007 har de Andrade samarbetat med konstnärskollektivet A Casa como Convém (The House as It Should Be), som han var med och grundade i Recife. Ett av hans uppmärksammade verk är muralverket "Nostalgia, Sentimiento de Clase" ("Nostalgia, a Class Sentiment", 2012), som med sina geometriska former och färger och manifest från 1960- och 1970-talen provocerar fram en förståelse av Brasiliens moderniseringsprojekt och deras misslyckande med att uppnå hållbar förändring.

Jonathas de Andrades senaste separatutställningar har bland annat visats på den brasilianska paviljongen på den 59:e Venedigbiennalen (2022); MAAT, Lissabon (2023); FOAM, Amsterdam (2022); Museum of Contemporary Art Chicago (2019).