I den andra säsongen av "World in My Eyes" – en serie konstnärssamtal presenteras Jonathas de Andrade, Selma Selman, Salman Toor och Cecilia Vicuña. De medverkande konstnärerna bidrar både till samtidskonstens diskursiva och formella hybriditetet i ett ögonblick av akut geopolitisk förändring och ökande polarisering.
            
	
World In My Eyes – en serie konstnärssamtal
All the islands in the ocean
All the heaven's in the motion
Let me show you the world in my eyes
// Depeche Mode (1990)
"World in My Eyes", som inleddes 2023, är en serie konstnärssamtal i Stockholm som presenteras genom ett samarbete mellan Konstfack, Moderna Museet och Kungliga Konsthögskolan och arrangeras av Mötesplats Mariatorget. Titeln är hämtad från den engelska syntgruppen Depeche Modes 1990-talshit och serien syftar till att presentera konstnärliga perspektiv från ett brett spektrum av medier som förändrar förhållandet mellan materiella processer och sociopolitiska föreställningar.
Torsdag 17 oktober 2024
Jonathas de Andrade
Onsdag 6 november 2024
Selma Selman
Onsdag 26 februari 2025
Salman Toor
Fredag 16 maj 2025
Cecilia Vicuña
Tid: kl 18:00-19:30
Plats: Mötesplats Mariatorget, Mariatorget 10
Språk: Engelska
Pris: 80 kr (fri entré för studenter)
Biljetter: www.stadsmissionen.se/motesplats-mariatorget/kalendarium
Jonathas de Andrade
17 oktober 2024

Foto: Jéssica Bernardo
I sitt senaste verk "Na Cidade da Ressaca" ("In the Hangover  City", 2023) porträtterar Jonathas de Andrade (född 1982 i Maceió,  Brasilien) staden Recife, Brasilien, där han bor i dag. Verket följer  Recifes invånare och speglar platsens viktiga inflytande på de Andrades  politiska och historiska förståelse och hur han formades som konstnär.  Jonathas de Andrade ägnar sig åt minnet och hur det påverkar föremål och  symboler i det brasilianska samhället. Han arbetar främst med  installation, fotografi och video, som fungerar som verktyg för att  fördjupa sig i relationers och formers inverkan till följd av  urbanisering och makt.
Genom sitt arbete undersöker de Andrade den modernistiska kulturens  resonanser i det brasilianska samhället, särskilt mot bakgrund av  Brasiliens repressiva politik under 1900-talet. Hans engagemang i den  brasilianska modernismen, som ofta kombinerade inhemska och afrikanska  element med modernistisk estetik, innebär också att han ingår i en linje  av konstnärer som konfronterar ett kolonialt förflutet och dess samtida  fortgående.
Sedan 2007 har de Andrade samarbetat med konstnärskollektivet A Casa  como Convém (The House as It Should Be), som han var med och grundade i  Recife. Ett av hans uppmärksammade verk är muralverket "Nostalgia,  Sentimiento de Clase" ("Nostalgia, a Class Sentiment", 2012), som med  sina geometriska former och färger och manifest från 1960- och  1970-talen provocerar fram en förståelse av Brasiliens  moderniseringsprojekt och deras misslyckande med att uppnå hållbar  förändring.
Jonathas de Andrades senaste separatutställningar har bland annat  visats på den brasilianska paviljongen på den 59:e Venedigbiennalen  (2022); MAAT, Lissabon (2023); FOAM, Amsterdam (2022); Museum of  Contemporary Art Chicago (2019).