Formgivaren Anna Holmquist försvarar sin avhandling "Produktionsnoveller"

Datum och tid
14 april 2023 kl 13:00 - 29 april 2023 kl 17:00
Typ av händelse
Disputation
Plats och färdväg

Konstakademien
Fredsgatan 12
Stockholm




Under den pågående utställningen "Den sista Masoniteskivan" (Konstakademien t o m 29 april), disputerar formgivaren Anna Holmquist med sin avhandling "Produktionsnoveller". Anna är medgrundare av designstudion Folkform som i utställningen visar ett decennium av sina utforskningar och formgivning i träskivan Masonite.

Disputationen sker på Konstakademien, i hörsalen, fredag den 14 april, kl 13-17.

Fakultetsopponent: Professor Andreas Nobel, Malmstens Linköpings Universitet

Betygsnämnd: Doktor Susanne Nilsson, KTH (ordförande), docent Cilla Robach, Nationalmuseum, lektor Ylva Fernaus, KTH, professor Johan Knutsson, Malmstens Linköpings Universitet

Huvudhandledare: Professor Sara Ilstedt, KTH

Biträdande handledare: Professor Mona Livholts, Helsingfors Universitet

Anna Holmquist deltar i doktorandprogrammet Konst, Teknik och Design som drivs av Konstfack i samarbete med KTH. Hennes forskningsprojekt "Produktionsnoveller" och avhandlingen med samma namn är redan utgiven i bokform (Konstfack Collection, 2023, dissertation no 4) och presenteras i samband med utställningen, skapad tillsammans med formgivarkollegan Chandra Ahlsell som hon sedan 2005 driver designstudion Folkform tillsammans med.

Genom Anna Holmquists forskningsprojekt Produktionsnoveller gestaltas materiellt och visuellt hur tillverkningsprocesser äger rum och förflyttas mellan lokala, nationella och globala produktionsmiljöer. Angreppsättet är inspirerat av Fraylings begrepp Research Through Design. I detta, RTD, blir det gestaltande arbetet och artefakterna ett sätt att utforska och synliggöra forskningsfrågorna (Frayling 1993, Koskinen et.al 2011). Som ett metodologiskt komplement till den praktiskt estetiska gestaltningen har utvecklats en visuell/materiell narrativ forskningsmetod, "Produktionsnovellen", för att dokumentera, kommunicera och reflektera över designarbetet och frågeställningen. Fallstudien och materialet som ligger till grund för arbetet är Masoniteskivan och den sista Masonitefabriken i Sverige vars maskiner förflyttats från Rundvik till Thailand.

– Vi lever i en tid när vi har allt mindre kunskap om hur tillverkning går till eftersom det mesta tillverkas så långt ifrån konsumenten att anknytning till tillverkningen helt saknas. Att det historiskt funnits en direkt koppling mellan en industri och platsens människor, traditioner och materialtillgångar glöms lätt bort, säger Anna Holmquist.

Avhandlingen synliggör dessa relationer genom ett konstnärligt utforskande som bedrivits genom en kombination av material, form, hantverk, bild och text. Genom formgivningsarbete/praktikbaserad designforskning visas hur produktionsprocesser och kunskap om det industriella kulturarvet kan gestaltas och dokumenteras.

Avhandlingsarbetet kan ses som en form av industriminnesforskning genom design, där även det fysiska materialet, möbeln och upplevelserna från den då pågående produktionen utgör del av undersökningen för att kommunicera berättelser om tillverkningstekniker, platser, människor och kulturarv. Denna dokumentation i kombination med det konstnärliga gestaltningsarbetet har under arbetet utvecklats till en designforskningsmetod – produktionsnovellen. I avhandlingen används ett flertal noveller för att berätta om formgivning och tillverkningsmetoder.

– Utgångspunkten i avhandlingen är den formgivning och dokumentation av Masonite som Folkform utfört under mer än ett decennium. Masonite har kommit att bli synonymt med en hel rad olika typer av träfiberskivor och den här specifika undersökningen handlar om skivor av varumärket Masonite, stavat med stort ”M” och ett litet ”e” på slutet, ett träfibermaterial som uppfanns av William H. Mason i USA på 1920-talet. I och med att den sista fabriken som tillverkat Masonite i Sverige stängde 2011 blev Masoniteskivan historia och ett kulturarv, menar Anna Holmquist.




Kontaktperson
Susanne Helgesonsusanne.helgeson@konstfack.se +46708501540


Arrangör
Extern arrangör



Abstract
A large part of the production today is manufactured so far from the consumer that there is no connection to the production. That there have historically been direct connections between an industry and the people, local traditions and material assets of the place is easily forgotten. The thesis makes these relationships visible through an artistic exploration conducted through a combination of materials, form,craft, image and text. Furthermore, through design work, to show how production processes and knowledge of the industrial cultural heritage can be shaped and documented through practice-based design research.

The starting point in the thesis is the design and documentation of Masonite, which the design duo Folkform worked on for more than a decade. Masonite has become synonymous with an entire range of different types of fibreboard. This investigation takes its starting point in sheets of the Masonite brand, spelled with a capital "M" and a lowercase "e" at the end, a wood fibre material invented by William H. Mason in the United States in the 1920s. When the last Masonite factory in Sweden closed in 2011, Masonite became a historical and cultural heritage.

This thesis work can be seen as a form of industrial memory research, through design, where the physical material, the piece of furniture and the experiences from ongoing production form part of the investigation. Consequently, these subjects are used to communicate stories regarding manufacturing techniques, places, people and cultural heritage. The documentation, in combination with design work, has developed into an autoethnographic design research method – namely, the Production Novella. This methodology is used by the researcher to apply her own personal experiences as part of the research. The Production Novellas comprise written memories, diary entries, letter correspondence and photographic documentation from the production, along with exhibitions, material samples and also the finished piece of furniture.

In this thesis, the Production Novellas are used as an empirical and narrative method to describe design and manufacturing methods in a practical research context. The thesis portrays the collaboration between designers and craftsmen in various workshops, mainly within the Swedish manufacturing industry. It highlights the importance of a design process close to production and shows the many relationships hidden behind the product's creation process