Pressmeddelande: ​​Konstfack i Venedig 2015

5 mars 2015

Tre konstnärer med anknytning till Konstfack och den forskning som bedrivs vid skolan deltar i aktiviteter under Venedigbiennalen 2015.


Petra Bauer medverkar i den internationella utställningen kurerad av Okwui Enwezor. Magnus Bärtås medverkar i utställningen 1st Research Pavilion. Lina Selanders verk på separatutställningen på Arsenale springer ur forskningsprojektet Mikrohistorier där Bärtås är initiativtagare.

Inför den 56:e konstbiennalen i Venedig tillkännagavs idag de deltagande konstnärerna i den internationella utställningen kurerad av den konstnärlige ledaren Okwui Enwezor som också presenterade också årets tema, All the World's Futures.

– Till vår stora glädje och stolthet konstaterar vi att tre av de svenska konstnärerna som ställer ut under 2015 års Venedigbiennal är knutna till Konstfack och representerar skolans satsning på forskning, säger Konstfacks rektor Maria Lantz och tillägger att det faktum att verk tillkomna inom forskningsprojekt visas i prestigefulla sammanhang visar att forskning på konstnärlig grund inte står i motsats till bra konstnärliga verk med relevans utanför akademin.

En av de tre är Petra Bauer, konstnär, filmare och doktorand vid Institutionen för Konst vid Konstfack som intresserar sig för film som ett politiskt verktyg och den rörliga bildens roll vid skapandet och berättandet av en historia. Verket hon kommer att presentera i den prestigefulla internationella utställningen adresserar den tidiga socialistiska kvinnorörelsen i Sverige. Med ytterligare ett verk deltar hon i biennalens filmprogram.

­– Det som fascinerar mig med de rörliga bildernas konst är att de har en kollektiv och politisk potential och kan vara en politisk handling i sig själv. Ambitionen är att låta mina filmer delta i den offentliga debatten som vore de talande deltagare. Men vad betyder delaktighet, vilka är villkoren för den och viktigast – vem deltar i vad och var? Om detta handlar min forskning liksom om bildens politik, narrativitet och produktion. Samt om vad det innebär att göra rörliga bilder ur ett feministiskt perspektiv, berättar Petra Bauer som även vill framhålla Svante Larsson och Nathalie Gabrielsson, lektor respektive student på Konstfacks institution för konst, som arbetar med henne i projektet.

I utställningen 1st Research Pavilion på Sala del Camino/Giudecca deltar Magnus Bärtås, skribent, konstnär och professor i konst vid Konstfack med sitt verk Miraklet i Tensta (theoria). Verket är gjort på inom ramen av forskningsprojektet Mikrohistorier på Konstfack där videoessäns form studeras. Ett kännetecken för denna är att den tar upp ett fenomens detaljer för att visa hur de är en del av ett större sammanhang. Denna upptagenhet av de små, marginaliserade berättelserna delar den med ett historievetenskapligt angreppssätt som kallas mikrohistoria.

I forskningsprojektet ingår även konstnären Lina Selander som representerar Sverige i en separatutställning på Arsenale, arrangerad av Moderna Museet. Hennes verk Models of Continuation, som ingår i utställningen, springer ur Mikrohistorier där Bärtås är initiativtagare och Vetenskapsrådet finansiär.

Venedigbiennalen 2015 pågår 9 maj - 22 november: www.labiennale.org/en/biennale/

Bilden ovan är ur Petra Bauers film Sisters! från 2011.